Jun 26th, 2017 | By | Category: 2017-06 juni, Recension

Omslag till Fallet Walter DabneyAv David Baldacci
The Fix, 2017
Översatt av John-Henri Holmberg
Bokfabriken, 2017
ISBN 978-91-76294-76-5, 447 sidor

Minnesfenomenet och polisen Amos Decker (han lider av hypertymestiskt syndrom, en diagnos som innebär att han kommer ihåg allt gott och ont han upplevt) är tillbaka för tredje gången. Här blir han vittne till hur en framgångsrik man skjuter en omtyckt lärare precis utanför FBI:s högkvarter J. Edgar Hoover Building i Wahsington D. C. och sedan tar sitt eget liv.

David BaldacciDetta blir inledningen till en rejält invecklad intrig där Baldacci analytiskt knypplar sig fram mot lösningen i en roman som förvisso innehåller våld men inte till överdrift och inte heller alltför detaljerat framställt. Det blir spännande ändå.

Det märkligt offentliga dramat som utreds av Decker och hans medhjälpare. De gräver i förövarens och offrets bakgrunder men lyckas inte luska fram något motiv till dådet. Sedan kommer dråpslaget. Den federala myndigheten Defense Intelligence Agency (DIA), som lyder under försvarsdepartementet och fungerar som försvarets gemensamma militära underrättelseorgan ger utredningsgruppen order om att släppa fallet eftersom det troligen är kopplat till händelser som hotar nationens säkerhet.

Det är något som Amos Decker inte kan godta. När den före detta fotbollsspelaren sätter tänderna i ett fall tänker han inte lämna det innan han hittat en lösning. Han fortsätter att luska sig igenom en intrikat historia med en hel del oväntade vändningar. Självklart får han användning av sin ovanliga talang att minnas allt men den osedvanligt kreative Baldacci låter honom också leta sig fram med hjälp av hederligt gammalt polisarbete.

David Baldacci är en författare som skriver korta, effektivt koncentrerade kapitel och han strösslar gärna med cliffhangers som tvingar läsaren att ta sig igenom minst en episod till. Det är möjligt att jag slarvläste men jag måste ha missat ifall Decker är vänsterhänt eller ej. Det borde han vara eftersom alla män med hypertymesi lär vara det.

Juristen David Baldacci är född 1960 och bosatt i den amerikanska delstaten Virginia. Han har en märklig förmåga att skriva berättelse som attraherar läsare. Samtliga av hans böcker har legat på New York Times bestsellerlista. Hans verk finns utgivna på snart femtio språk i mer än åttio länder. Sammanlagt har han sålt drygt etthundratio miljoner exemplar. En siffra svår att toppa.

KARL HJELM