FALLET THURNEMAN

Feb 16th, 2010 | By | Category: 2010-1, Recension

Omslag till Fallet ThurnemanAv Arne Sundelin
Alfabeta 2010

När jag var barn på 40-talet var de fem mord som begåtts av Salaligan (ett namn kvintetten förövare fick sedan de gripits) fortfarande något som oroade och födde berättelser. Det var under sex år under det föregående decenniet som rånen och morden begicks i Västmanland. Ligans ledare var Sigvard Nilsson som 1932 bytte namn till Thurneman – ett anagram för det engelska ordet ”manhunter” som betyder människojägare.

Arne SundelinHändelserna intresserade mig, precis som de intresserade många andra. Jag läste de böcker som ganska snart dök upp på marknaden. En av de första var Boken om Salaligan av B. Söderberg, utgiven 1936 på författarens eget förlag. Därefter kom Bertil Hökbys Salaligan, en roman på Wahlström & Widstrands förlag 1969,  Jan-Erik Erikssons och Martin Hedéns Min skuld. Salaligans hjärna: en rekonstruktion på Legenda 1986, Artur Hjerpes Salaligan på Wilmahuset Förlag 1989 och det finns givetvis berättelser om ligans framfart i en uppsjö antologier om svenska brott. Det finns till och med en film från 1970 med titeln Den magiska cirkeln, regisserad av Per Berglund.

Den Magiska Cirkeln var en klubb för teosofi, yoga och hypnos som grundats av Sigvard Thurneman och som kom att spela en viss roll för förbrytelserna.

Sundelins Fallet Thurneman är en roman – alltså en historia fylld av författarens egna påhitt men byggd på de faktiska händelser som inträffade i 30-talets Sala. Till skillnad från de tidigare nämnda böckerna i ämnet lyckas Sundelin göra begripligt hur den rätt okarismatiska, homosexuelle Thurneman kunde förmå sina fyra medbrottslingar att utföra det han bad dem om. Att han klarat det  beror på att sekretessen gällande den rättspsykiatriska undersökningen av Thurneman hävdes 2007 (i och för sig obegripligt lång sekretess).  Alla de akter Sundelin studerat och förvandlat till litteratur har gjort sitt till att Fallet Thurneman troligen blivit den slutgiltiga redogörelsen om de brott vars gärningsmän dömdes av Sala Häradsrätt år 1937.