Fallet Sandeman

Sep 5th, 2009 | By | Category: 2002-3, Recension

Av Gabriella Håkansson
Bonniers 2002

Jag uppfattar den här romanen som en lägesrapport om tillståndet på den svenska parnassen. Så kallade seriösa författare (till skillnad från kriminalförfattare, som per se är oseriösa) tror att de har större chanser att bli kända genom att skriva sådant som de tror ska slå hos den stora publiken – nämligen deckare. De har lärt sig utanverket, men sen tar det stopp.

Gabriella Håkansson har däremot gjort en imponerande arbetsinsats med Fallet Sandeman som är en roman på över 460 sidor. Det har blivit förbluffande litterär lek med blinkningar åt alla möjliga författare: man hittar Chandler, Le Carré och Graham Greene förutom de som nämns i baksidestexten – Nabokov, Borges och Auster. Hon håller sig gärna inom de relativistiska gränser som brukar kallas postmodernitet så det är inte alltid så lätt att uppfatta författarens intentioner.

Men märkligt nog struntar man i det när man väl kommit in i berättelsen. Det handlar om en superhemlig organisation med bas i London där den kvinnliga huvudpersonen och hennes kollega/mentor får order att jaga den försvunne tjänstemannen Sandeman. Redan tidigt antyds det att detta inte kommer att lyckas, men ändå klarar Håkansson av att göra denna metadeckare riktigt spännande i flera avsnitt. Och författarinnan följer i stort sett genrens stenhårda regler. Hon balanserar mellan moderniteter och gamla myter och när man tycker att hon skruvat in sig i ett hörn försvinner huvudpersonen ut i en ny och, förmodar man, fruktlös jakt på sanningen. Koder blir någorlunda lösta, ledtrådar följs upp och mycket är skrivet med strålande galghumor.

Är Fallet Sandeman sålunda ett mästerverk? Nja, Inte fullt ut och det är möjligt att det är mängden text, alla existentiella infall, de ironiska metaforer som dyker upp här och var och huvudpersonens ibland obegripliga ångest som lägger hämsko på läsglädjen. Men för det mesta är det faktiskt en läsglädje och man hoppas att fler författare skulle våga ta ut svängarna på det här sättet. Fast med lite måtta.

LOTTA BRÅDING