FALLEN

Mar 17th, 2010 | By | Category: 2004-1, Recension

Av Ian Rankin
The Falls 2001
Översatt av Hans Lindeberg
Forum 2003

Philippa Balfour är försvunnen. Hon är ung och snygg, från rik familj, studerande i Edinburgh. Polisen famlar efter ledtrådar och får upp två, ingen av dem verkar dock särskilt lovande. Det ena är en liten kista med en trädocka i som hittas i närheten av Philippas föräldrahem.

Kommissarie Rebus upptäcker så småningom att det vid tidigare tillfällen, då unga kvinnor försvunnit eller mördats, hittats liknande kistor. Han söker efter ett samband men det går trögt.

Hans kollega Siobhan Clarke, följer i spåren av ett spel som Philippa spelat per e-post med den mystiske Quizmaster som givit henne gåtor att lösa. Siobhan kontaktar Quizmaster och dras själv in i spelet. Från att ha varit en tveksam ledtråd tar spelet över. Siobhan blir besatt av det och skakar av sig alla hjälpsamma kollegor. Hon vill möta Quizmaster ensam.

Bokens huvudperson, John Rebus, är en ensamvarg, han har ett jobbigt humör och han dricker för mycket. Inga ovanliga egenskaper i branschen precis. Då är bokens övriga personer intressantare. Bland poliserna runt Rebus finns revirtänkande, konkurrens, karriärhunger och sårad stolthet men de skildras ändå med ett stort mått av förståelse och nyansering.

Fallen är den tolfte boken om John Rebus, den femte som översatts till svenska. Den är välskriven, spännande utan att vara otäck och den har ett riktigt bra och trovärdigt slut. Det är roligt att läsa en deckare som tilldrar sig i Edinburgh, och som är så nutida att Internet får spela en roll i handlingen. Dessutom är översättningen i det närmaste perfekt.

LISE SJÖSTEDT