FALKENS DÖTTRAR

Nov 29th, 2016 | By | Category: 2016-11 nov, Recension

Omslag till Falkens döttrarAv Eva Birgitta Holm
Historiska Media, 2016
ISBN 978-91-7545-400-9, 377 sidor

Efter sju utkomna delar i den historiska romanserien Släkten har den åttonde letat sig till Dast Magazine. De tidigare sju har alla skrivits av olika författare och till Falkens döttrar har Elvira Birgitta Holm fått förtroendet att fortsätta släktsagan om den östgötska Bjälboätten, en medeltida släkt som också lite felaktigt kallats Folkungaätten, med säte på gården Bjälbo intill Skänninge. Flera medlemmar av ätten, som tillhörde makteliten, var jarlar och kungar i Sverige och Norge. Släkten dog ut med Erik Valdemarsson den yngre i slutet av 1300-talet.

Här är 1200-talet nästan slut och de mycket olika tvillingarna Ylva och Ingrid. Ylva flyr av olika skäl från sin våldsbenägne fästman och tillsammans med Disa blir hon som utklädd till man gruvarbetare i Falun, ett inte så lyckat val eftersom gamla sanningar alltid förklarat att kvinnor aldrig bör släppas ner i en gruva. Lite tycks det ligga i det för i ett ras i Falu koppargruva blir Disa skadad och de båda kvinnorna skylls för att ha orsakat olyckan.

Mycket mer händer naturligtvis i denna rappt och spännande skrivna roman där autentiska personer uppträder bland de fiktiva. En rolig episod inbegriper Birgitta Birgersdotter innan hon blev helig. Vi får också tillsammans med Ylva uppleva både Nyköpings gästabud och Håtunaleken ur nya perspektiv.

Stafettbokserien startade, om jag förstått saken rätt, i 900-talets vikingatid. Här fortsätter den sju romaner senare en bra bit in i 1300-talet, till den fruktansvärda period när Sverige drabbades av Digerdöden. Det är en myllrande tid där torneringar var ett folknöje, där kamp om makten var viktigare än att syskon skulle hålla sams – och hållas vid liv.

Att en betydande del av berättelsen utspelar sig i Dalarna är nog ingen slump. Journalisten och den Augustnominerade författaren Elvira Birgitta Holm är född och uppvuxen där.

BARBRO LINDBORG

Elvira Birgitta Holm