FALAFELRULLE

Oct 9th, 2013 | By | Category: 2013-10 okt, Recension

Omslag till FalafelrulleAv Kristoffer Cras
Lind & Co 2013
ISBN 978-91-7461-188-5, 366 sid

För två år sedan kom Kristoffer Cras debutroman Svenneskräp. Det var en mörk historia om ett slags Sverige som kanske finns. Allt hade gått åt pipan och människorna levde som i brasilianska favelor. Nu har hans andra roman kommit och den är helt annorlunda – en nutidsinriktad och lite mystisk äventyrsroman som inleds med att tonåringen Anwar på 1980-talet mönstrar på ett fartyg för att glömma sin olyckliga kärlek, finna sig själv och framför att se världen.

Kristoffer CrasPå sätt och vis är det en bok för yngre vuxna, men för oss som är uppfödda med Greven av Monte Christo, Robinson Crusoe och De tre musketörerna väcker den minnen som gör att man gärna vänder blad för att få se hur det ska gå för den unge mannen. Allt börjar i den gamla libanesiska hamnstaden Sour. Så småningom hamnar han i Sverige och gör lycka med sin matkonstruktion ”världens bästa falafelrulle” men kanske ännu mer med sina berättelser från de sju haven där han besökt alla kontinenter, men till sin grämelse inte Australien. Det får honom att efter år som landkrabba att återigen gå till sjöss för att uppleva det han inte upplevt. Men det går inte riktigt som han tänkt sig.  Cherchez la femme. Men här finns mer än mat och damer, Cras berättar en historia om både klass, våld och fattigdom på flera plan och tankar om jordens tillstånd.

Kristoffer Cras kommer från Stockholm, läste på folkhögskola i Skövde och hamnade sedan i Göteborg där han nu bor.

JAN NYGREN

Taggar: ,