Jun 29th, 2020 | By | Category: 2020-06 juni, Recension

Omslag till FågeltribunalenAv Agnes Ravatn
Fugletribunalet, 2013
Översättning Cajsa Mitchell
Modernista, 2020
ISBN 978-91-7893-291-7, inbunden, 208 sidor

Fågeltribunalen beskrivs på bokomslaget som en intensiv psykologisk spänningsroman, en norsk roman som kom ut redan 2013 och då möttes av lovord både i Norge och internationellt och som kom på svenska nu i våras. Agnes Ravatn verkar ha funnit en genre där hon framgångsrikt kan dramatisera människors möten vars olika slag av livslögner sätts i dallring som reaktion på nyfikenheten från somliga människor.

I romanen möts en vuxen etablerad kvinna, Allis Hagtorn heter hon, en TV-profil med historia som specialitet och en man av det tysta slutna slaget som lever ensligt, Sigurd Bagge heter han. Hon är på flykt efter en skandalartad historia, hon har gjort bort sig får läsaren veta. Vad gör då denna kvinna? Jo, hon svarar på en jobbannons: kom och sköt om vuxen ensam man i gammalt hus på norsk landsbygd med hushållsgöromål och trädgård vid fjord i väntan på att hans fru som inte är på plats ska återkomma. Och Allis Hagtorn får jobbet.

Där och då inleds en många månader lång kamp eller underlig dans mellan kvinnan på rymmen med olust i bagaget som långsamt repar sig efter ihärdigt fysiskt arbete i kök och i trädgård och mannen som verkar ha i det närmaste förstenats av de hemligheter som han bevakar bland annat genom att vara fåordig.

Även om jag tycker att de två människorna som stretar på i detta gamla hus på denna märkliga plats känns tämligen obegripliga emellanåt så skriver Agnes Ravatn (och översättaren Cajsa Mitchell) så bra att jag ändå fastnar och fortsätter läsa. Allis är den som berättar hela romanen igenom. Hennes puls ökade redan på romanens första rad när hon vandrade genom skog på väg till sitt nya jobb. Det bådar sällan gott att kvinna försätter sig i beroendesituation i för henne okända marker hos en man som visserligen tycks tina upp när tiden går. Hennes sätt att berätta om Balder, Loke m.fl. i fornnordiska sagor fångar hans intresse. Upplösningen på dessa två sorgliga själars möte blir skrämmande.

Agnes Ravatn fortsätter uttrycka sig i en variant av spänningsroman tycks det. Förra året utkom hennes roman Dei sju dørene – den kallas för Krimroman och utspelar sig i den akademiska världen och humaniora. Det kan nog vara värt att hålla ögonen öppna efter Ravatns krimroman, den kanske kommer på svenska snabbare än Fågeltribunalen gjorde.

BIRGITTA NEY

Agnes Ravatn

Agnes Ravatn. Foto Marius Viken