FÅGELMANNEN

Sep 4th, 2009 | By | Category: 2002-2, Recension

Av Mo Hayder
Birdman 2000
Översatt av Peter Lindforss
B Wahlströms 2001

Inledningsvis vill jag bara berätta för dig som inte redan visste det att för många år sedan gick Maria Lang ur Svenska Deckarakademin med anledning av att akademin prisbelönade en, i hennes tycke våldspornografisk thriller (det var Richard Neelys Min vän Walter. Detta hände 1973 och många liknande och ännu värre thrillers/deckare har sett dagens ljus (eller kanske mörker).

Detta är sannerligen ingen bok för personer med svaga nerver eller de som vill ha en mysdeckare. Här skalas de stackars mordoffren av inpå bara benen, om uttrycket tillåts.

Men, och jag säger men, här är faktiskt en fantastiskt bra debut av en kvinnlig författare som verkligen kan hålla spänningen vid liv på varje sida och detta mycket beroende på hennes fina personteckningar.

Huvudpersonen framför andra är kommissarie Jack Caffery, som sedan sin barndom har dragits med frågan vad som hänt hans bror för så många år sedan. En ovetskap som plågar honom hela tiden. Han tror sig veta vem som förgripit sig på brodern men har inga bevis. Samtidigt upptäcks av en ren slump fem stympade kvinnolik, som tydligen mördats under rituella former på det mest bestialiska sätt. En seriemördare av osedvanlig grymhet härjar i trakten och det gäller att snabbt få tag i honom innan ytterligare offer skördas.

Enligt uppgift lär författarinnan arbeta på en uppföljare till denna utmärkta debut. Den ser i alla fall jag fram emot

EVA MORELIUS