FÅGELMANNEN

Jan 18th, 2008 | By | Category: 2001-4, Recension

Av Mo Hayder
Birdman 2000
Översättning Peter Lindforss
B. Wahlströms, 2001

Amerikanarna är mitt i en uppgång – eller är den på våg att dala? Följer brittiska förfallare nu efter i genren? Som här, under den falska beteckningen thrillers, utdragna, vidriga beskrivningar av hur perversa seriemördare går till väga när de plågar och dödar kvinnor. På köpet får man “det värsta” från en annan specialgenre: hur polisens bevisansvariga, obducenter och andra läkare arbetar med de slinkande kvarlevorna av pervo-mördarnas offer.
Ergo: Fågelmannen handlar om ett kriminalpolisteams – lett av den egensinnige kommissarie Caffery – försök att hitta lösningen på en mycket konstlad variant på seriemord. Interfolierat av episoder ur hans erotiska liv. Jag säger inte mer, För jag rekommenderar ingen att läsa boken. En obehaglig spekulation av en nykomling i branschen, Mo Hayder. Hon lär själv ha arbetat som baranställd på en sylta i det träsk i Londons Greenwich, där historien utspelar sig,
Finns det inget försonande? Jo, Hayder har ett fint och nyansrikt språk. Jag tvingas erkänna att det är njutbart.
Ska man då inte “tillåta” att sådana här böcker ges ut? De är ju fiction – men gör säkert anspråk att säga någonting väsentligt om människan, enkannerligen en viss sjuk sort. Jag grubblar över den frågan. Som människa som tror på en viss värdighet vill jag inte vara med om genren. Det tjänar förstås ingenting till. En del andra anmälare löser problemet genom att nogsamt akta sig för den här typen av böcker.
Jag tänker inte fråga mig för om den är “uppskattad av folk”. Det kanske jag annars skulle få höra. Utan jag ger den här sorten silkessnöret, helt på egen hand. Vidrig, dödfödd, värdelös, otillständig, Om fortsättningen på Fågelmannen en dag kommer under mina ögon (författarinnan lär sitta och skriva på en sådan) ska jag utslunga mitt anatema över den också. Släng dig i en slaskhink, Hayder.

JAN ERIC ARVASTSON