FADERN

Jun 18th, 2021 | By | Category: 2021-06 juni, Recension

Omslag till FadernAv Pia Kask
Hoi, 2021
ISBN 978-91-7697-189-5, inbunden, 379 sidor

Pia Kask, född 1963, arbetar som medicinsk sekreterare och debuterade 2019 med Bestraffaren, den första boken om Hannah Fors som arbetar som oavlönad civilutredare åt kriminalinspektör Henrietta Rollins. Den andra boken, Älskaren, gavs ut 2020 och Fadern är den tredje boken i samma serie.

Den fiktiva staden Wästholm skakas åter av våld och död. En manlig väktare hittas avrättad och på hans bröst sitter en lapp med texten Till mitt hjärta/Pappa. Det dröjer inte länge förrän två liknande mord sker. Kriminalinspektör Rollins och utredningsgruppen hittar snart en gemensam nämnare för offren: de har alla blivit anmälda för våldtäkt, men åtalen har lagts ner. Är mördaren någon som utsett sig själv till både domare och bödel? Samtidigt vilar skuggan av seriemördaren Jack Ströms flykt över gruppen. Hannah Fors blir alltmer intrasslad i sitt förflutna och spänningarna mellan henne och Rollins växer.

Jag har inte läst de två första böckerna i serien om Hanna Fors, och kunde snabbt konstatera att det verkar vara en förutsättning för att förstå stora delar av handlingen. Många saker är underförstådda och har troligen förklarats i tidigare böcker. I den här boken ges inga förklaringar. Pia Kask gör här inte heller några personteckningar utan såväl huvudpersonerna (Hanna och Rollins) som bifigurerna blir egendomligt anonyma på grund av detta. Författaren föredrar det mörka och skruvade framför vardagsskildringar enligt texten på omslaget. Jag skulle snarare kalla det flåshurtigt och stereotypt. Rollins är en sådan auktoritär och vulgär kriminalassistent att hon snarare verkar lånad från Raymond Chandlers amerikanska deckare. Som svensk polis blir hon helt osannolik och därmed faller hela konceptet ihop.

Skildringen är ytlig, tröttsam och griper inte tag i läsaren, trots att intrigen är intressant och skulle ha kunnat hanteras på ett bättre sätt. Fadern väcker tyvärr ingen lust att läsa de tidigare böckerna i samma serie.

Pia Kask

Pia Kask. Foto Emma Jessica Johansson