FADER SAKNAD

Jul 4th, 2015 | By | Category: 2015-07 juli, Recension

Omslag till fader saknadAv Björn Lundén
Lindelöws förlag, 2015
ISBN 978-91-85379-97-2, 170 sidor

Författaren Björn Lundén bor i Näsviken, ett samhälle ett par mil väster om Hudiksvall och är mest känd för att ha skrivit ett femtiotal böcker om skatt, ekonomi och juridik. Nu har han kommit med den ganska korta romanen Fader saknad, om revisorn Martin på svenska ambassaden i Rwandas huvudstad Kigali, och om kärlek. Författaren har bott i detta land i flera år varför hans få miljöskildringar känns genuina.

Björn LundenHuvudpersonen ger sig ut på vandring där han träffar en kvinna vid namn Sharita och hennes dotter Dolly, blir inbjuden på lunch i deras lilla hus på en kulle och får lyssna till parets berättelse om deras liv. Dollys pappa är försvunnen sedan länge, något som knyter an till Martins eget liv med en far som försvann när han var liten. Han bestämmer sig för att försöka finna den försvunne rwandiske fadern, trots att modern – som han redan hunnit bli förälskad i – envisas med att säga att han är död.

Det blir en intressant färd genom Rwanda, där författarens lokalkännedom kommer till sin rätt, men också en resa till östra Tyskland och Sverige för att finna fler bitar i pusslet om de saknade fäderna.

Lundén för snabbt in läsaren i berättelsen och lyckas skapa viss spänning genom sitt korthuggna språkbruk där insprängda ord på språket kinyarwanda ger extra must. Dramatiken ökar när huvudpersonen efter en tid får sällskap av en romantiskt lagd kamrat från ambassaden och de träffar på en ovanlig dam som säger sig vara en rwandisk prinsessa och allt fler lögner och bedrägerier uppenbaras.

Det skulle kunna ha blivit en ännu mer spännande historia om dramaturgin varit mer genomtänkt. Nu störs man en aning av den allvetande författarens upprepade behov av att ge läsaren förklaringar.

ELISABETH CARLSSON