FABRIKÖR LlILJEROOS LUFTSKEPP

Aug 17th, 2010 | By | Category: 2010-3, Recension

Omslag till Fabrikör Liljeroos luftskeppAv Arto Paasilinna
Likemies Liljeroosin ilmalaivat 2003
Översatt av Camilla Frostell
Uppläst av Tomas Laustiola (7 CD, ca 9 tim)Earbooks 2010

Det är tråkigt att behöva säga det, men detta är ingen skröna där Paasilinna är i högform. Hittills har jag läst eller avlyssnat en hel del av hans alster och denna berättelse om en manodepressiv näringslivsombudsman (Hemmi Elstelä, avskedad kommundirektör) som anställs av en tegelfabrikör med högtflygande planer verkar tillkommen för att författaren ska få göra skatteavdrag för otaliga resor.

Aarto PaasilinnaVisst, Paasilinna klarar inte av att vara tråkig. Tegelfabrikör Liljeroos råkar komma över en anläggning för att producera helium, beslut fattas att i reklamsyfte bygga ett luftskepp av zeppelinartyp. Det visas före officiell start upp för allmänheten och vid ett tillfälle smiter ett gäng hårdrockare ombord, kapar förtöjningarna och försvinner.

I sina bästa stunder kan Paasilinna gestalta både djur och djävlar, men hårdrockare, turkiska luftakrobater, koreanska flyktingar i Tibet, jakar och kameler verkar vara alltför mycket. Det gör förresten hela boken. Berättelsen saknar luft under vingarna (förlåt!) mest på grund av att författaren, så fort det handlar om en ny pryl eller plats, måste beskriva allt som vore det en bruksanvisning.

Mot slutet byggs ytterligare ett luftskepp som utrustas för att användas vid katastrofer och då blir det jordbävning (8 på Richterskalan) i Asien. Det förrymda luftskeppet ansluter på katastrofplatsen, de annars så drogade musikerna blir – liksom alla andra huvudpersoner – hjältar och till sist har Hemmi gjort fabrikörens jurist med barn. Ingen fara, de gifte sig före avresan.

Jag emotser nästa roman av Paasilinna och lägger denna till handlingarna.

Tomas Laustiola läser med hyfsad inlevelseförmåga och med utmärkt finlandssvensk intonation. Det var nog mest tack vare honom som jag lyssnade färdigt på denna röriga story.

Tomas Laustiola