F som i flash

Jan 3rd, 2018 | By | Category: 2018-01 jan, Recension

Omslag till F som i flashAv Mats Lundman
Ultima Esperanza Books, 2017
ISBN 978-91-88263-31-5, 250 sidor

Det här är den fjärde av Mats Lundmans böcker om tidnings/medie-världen med Moa Lönn i huvudrollen. 2015 kom den första, D som i deadline. Där sägs att det är den första i en trilogi. Sedan kom S som i scoop. Den kallade han för ”en redaktionsthriller”. Jag läste den med intresse. Så kom nummer tre, Död vinkel, som vi av någon anledning inte skrivit om. Och så blev det fyra, med denna senaste som kallas ”En redaktionsroman”. Så som den slutar kan man inte annat än misstänka att det blir en femte.

Nu har Moa blivit chefredaktör för en nystartad annonsfinansierad lokaltidning, Stockholm-Syd, som täcker de södra förortskommunerna. Två nummer i veckan, på tisdagar med specialinriktning på de olika kommunerna, på fredag med mer nöjestips. Dessutom ska man bli mycket aktiva på internet med lokala skribenter ner på nästan bostadsområdesmiljö.

Mats LundmanFörfattaren tackar i ett efterord för sin kollega som var med för några år sedan och utredde starten för just en sådan tidning, och han låter alltså den planeringen bli verklighet i romanform. Tidningen är en del i en mycket större tidningskoncern och det ger möjligheter för författaren att visa upp hur konsulter kan låta på möten för större och mindre chefer. Och för hur mycket budgetar styr vardagen, inte minst i den hårt ansatta papperstidningsmarknaden.

Mats Lundman kan skriva, men han borde vara en hårdare redaktör för sig själv. Det finns en del onödiga upprepningar, några delar som skulle kunna föra berättelsen framåt lite fortare.

Det här är en roman, en arbetsplatsroman. Visst finns skumraskaffärer (han har påpassligt fått in en skum affärsman som är med i panamapappren) men spänning handlar mer om hur man ska kunna driva ett sådant här projekt och överleva ekonomiskt. Det gör boken till kul läsning för oss som varit med om liknande (jag höll själv en gång på att bli chefredaktör för ett antal förortstidningar), men jag är osäker på om det är lika spännande för den som aldrig brytt sig om hur en tidning kommer till.

En arbetsplatsdetalj är särskilt aktuell i dessa metoo-dagar: ett olämpligt uppträdande på en redaktionsfest, men här agerar huvudpersonen (och alltså författaren) så som man önskar att alla chefer gör.

Läser gärna mer om Moas liv, om Mats orkar skicka ut henne på nya medieuppdrag. Mats har ett förflutet  som tidningsledare, sammanlagt på nio redaktioner runt om i Sverige. Nu driver han bokförlaget som ger ut också andra böcker än hans egna.

LEIF-RUNE STRANDELL