EVIG NATT

Sep 9th, 2012 | By | Category: 2012-09 sep, Recension

Omslag till Evig nattAv Guillermo Del Toro och Chuck Hogan
The night eternal 2012
Bra Böcker 2012
ISBN 9789170028663

Det har gått två år i handlingen efter att Professor Zatrakian blev mördad, Zak är kindnappad och världen är erövrad och smittad av mästarens legioner. Detta sätter förutsättningar för berättelsen i del tre. Del ett var en epidemiologisk thriller, del två var en hyfsad skräckbok med mycket aktion och jakt (http://www.dast.nu/recension/forgorelsen av Åsa Petterson) och del tre är en dystopisk skildring med bibliska förtecken av en totalitär vampyrreich.

Människor hålls som slavar i koncentrationsläger, vampyrer har tagit över världen och bedriver makroekonomi i vampyriska förtecken. En viss procent ska jobba, en viss andel av befolkningen producerar blod, medlöpare sköter jordbruksproduktion för att utfodra slavar. Världen befinner sig i mörkret efter alla naturkatastrofer, jorden har en evig natt över sig. Vampyrer har förbjudit mobiltelefoni, sociala medier, nyheter och droger – livet är en pest men människor finner sig i det. Förslavade människor jobbar åt vampyrer, tittar på serier på tv och är allmänt pacificerade och nedslagna. Många har blivit medlöpare och aktivt medverkar i att upprätthålla vampyrordningen. Den demokratiska civilisationen har fallit och ersatts av en vampyrdiktatur som har en del liknelser med tredje riket. Det finns inget alternativ som i Metro 2033 och det finns inget hopp för mänskligheten. Mästaren har segrat!

Några få udda människospillror bedriver ojämn kamp mot nyordningen. Lumen – den hemliga boken finns kvar i råttfångarens ägo, men professorn som kunde tyda hemligheterna i boken är borta.

Här introducerar författaren en teologisk och biblisk historia vilka de med hjälp av dels försöker förklara innehållet i den hemliga boken, dels knyta ihop säcken och binda gamla testamentet (Babyloniska och Assyriska myter) med folklore om amerikanska indianer från amerikanska kontinenten. På sista sidan av boken uttrycker författare ett stort tack till Seth Richardson (Assistant Professor of Ancient Near Eastern History in the Department of Near Eastern Languages & Civilizations) som är expert i Mesopotamisk Historia, spådom och magi. Richardson avhandling heter ” The Collapse of a Complex State: A Reappraisal of the End of the First Dynasty of Babylon, 1683-1597 B.C. “ och skulle vara en passande undertitel för tredje boken: demokratins kollaps och fall.

Jag är alldeles okunnig i teologi för att kunna värdera deras teori om tre ärkeänglar. Men det är en intressant teori om vampyrernas uppkomst som ger våra härjade bokhjältar en hypotes på hur ondskan kan bekämpas. Den gudomliga interventionen är väl invävd i berättelsen eftersom ”Lumen” hade en central roll i bok två. Det finns alltid en kunskapskälla som kan förklara allt och rädda världen – en källa som gärna har sitt ursprung i testamentet. Om vi säger att Mästaren & Margarita var det nya testamentet enligt Bulgakov, så har vi här ett gammalt testamente enligt Guillermo Del Toro och Chuck Hogan i del tre som så passande heter Evig natt. Dan Brown, gå och skäms!

Bokens epilog är mycket intressant. Jag läste den på förintelsedagen år 2012. Då finner man nya dimensioner i historien som författaren vävde in så diskret i handlingen. Berättelsens slutkläm är, som jag uppfattat den: den som exekverar mordplaner är lika klandervärd som Mästaren som tänkte ut dessa. Förtryckets mekanismer fungerar inte utan underkastelse och demokratier är svaga för attacker utifrån. Människor anpassar sig fort och accepterar slaveri. På sista sidan få vi även läsa att massor av människor kommer att förneka förgörelsen, smittan och existensen av vampyrstaten, dvs historien som berättas i bok ett och två. De har aldrig existerat enligt förnekarna och då blir således allt som beskrevs i trilogin lögn och fantasi. Läs och döm själv.

ANDRÉ LOUTCHKO

Guillermo Del Toro

Guillermo Del Toro