EVIG ELD

Jun 1st, 2011 | By | Category: 2011-6 juni, Recension

Omslag till Evig eldAv Jonas Moström
Lind & Co 2011I
SBN 97891174610345, Inbunden, 356 sidor

Jag recenserade Anna Janssons Alkemins eviga eld häromdagen. Nu är dags för Jonas Moströms Evig eld. Märkligt sammanträffande.

Den här boken innehåller allt det som just nu kännetecknar en svensk kriminalroman. Man hittar några parallellhistorier, några poliser med personliga problem, fler än ett mord, kopplingar till historiska händelser, en gärningsman som i presens talar till läsaren, en dramatisk uppgörelse och lite musik insprängt i handlingen etc.

Inget nytt under solen alltså. Men det blir det därför dåligt eller tråkigt? Nej definitivt inte. Därtill är Jonas Moström allt för skicklig. Trots brist på nya grepp är detta en av de bästa deckarna i denna genre. Karaktärer och miljö blir levande under författarens penna. Hans intriger är spännande, lättlästa och skapar en stor nyfikenhet.

Läkaren Ola Bergman blir skjuten utanför akutmottaningen vid Sundsvalls Sjukhus. Läkaren Erik Jensen som förekommer i Moströms böcker blir åsyna vittne och hans vän polisen Johan Axberg får en hård nöt att knäcka. Vilket är motivet? Bergman är en kvinnokarl – svartsjuka? Han är också engagerad i ett suspekt läkemedelsföretag. Samtidigt härjar en pyroman i Sundsvall och man kan inte undvika att tänka på att hela staden en gång brunnit ned. Utredningen spretar åt alla håll. Poliserna saknar spår. Men sakta men säkert närmar de sig gåtans lösning.

Jonas Moström är en stor författare i Sundsvall – han förtjänar att erövra övriga Sverige också.

NISSE SCHERMAN

Den sjätte romanen om kriminalkommissarie Johan Axberg och hans kollegor vid Sundsvallspolisen har titeln Evig eld. I den får man följa två parallella historier som mot slutet visar sig ha koppling till varandra.

En kväll utanför sjukhuset i Sundsvall skjuts överläkaren Ola Bergman bryskt ner, när han är på väg till sin bil efter att ha slutat sin tjänstgöring för dagen. Kollegan Erik Jensen är snabbt på plats för att rädda hans liv, men förgäves. Ola var en kontroversiell person. Dels var han illa sedd för sina många kvinnohistorier, dels hade han nyligen blivit hotad till livet av en man efter en incident på sjukhuset. Dessutom var han involverad i ett skumt företag, vars affärsidé är att till u-länder sälja nästan utgångna mediciner, vilka visat sig ha cancerframkallande biverkningar. Var det svartsjuka eller hämndbegär eller var det engagemanget i läkemedelsföretaget Global Medical Careness, som var motivet för mordet?

Johan Axberg och hans grupp får fullt upp att göra. Inte bara mordet måste snabbt redas ut. En pyroman har satt skräck i stan och poliserna försöker lösa gåtan med några kryptiska meddelanden som ristats in på små metallplattor, vilka hittats på alla brandplatserna. Som i så många andra kriminalromaner jagas även Johan och hans gäng av en otålig polischef, som hela tiden är missnöjd med att utredningarna tar så lång tid. Men kommissarien har också en del privata bekymmer. Han umgås med två kvinnor men kan inte bestämma sig för vem av dem han ska satsa på. Dessutom väntar han svar på ett faderskapstest.

Författaren, Jonas Moström, är själv läkare och har en gång i tiden tjänstgjort på sjukhuset i Sundsvall. Han känner alltså den miljön in i minsta detalj och de dramatiska händelser som ofta utspelar sig där, utgör tacksamt stoff för en roman. Även själva staden kan Moström på sina fem fingrar och han ger en mycket fin bild av denna med omnejd – även om han är född och uppvuxen i Bräcke. Boken är välskriven och skildringen av framför allt Johan Axberg och Erik Jensen är intressant. Samspelet mellan kriminalkommissarien och läkaren känns väldigt trovärdig. Att bränderna skulle ha någon slags anknytning till stadsbranden i Sundsvall 1888 tycker jag däremot verkar långsökt och lite löjligt. Men trots pyromantemat anser jag boken vara klart läsvärd.

MONICA LINDSTRÖM

Jonas Moström

Jonas Moström. Foto Ulla Montan