ETT VAKANDE ÖGA

Aug 17th, 2016 | By | Category: 2016-08 aug, Recension

Omslag till Ett vakande ögaAv Fredrik T Olsson
Wahlström & Widstrand, 2016
ISBN 978-91-46-23009-0, 583 sidor

För två år sedan släppte Fredrik T Olsson sin debutroman Slutet på kedjan, ursprungligen tänkt som ett filmmanus. Boken gick rätt obemärkt förbi i Sverige men beställdes friskt från utlandet och en option på filmrättigheterna såldes till Warner Brothers under namnet Chain of events. Någon film blev det aldrig.

Nu har uppföljaren kommit. Ett vakande öga utspelas tre år före händelserna i debutromanen och är en spänningsroman som sätter tummen på sårbarheten hos det alltid uppkopplade samhället men också om hur all elektronik bevakar oss alla. Men den tekniken kan också användas till annat. Elektroniska angrepp har blivit vardagsmat överallt ivärlden.

Ett stort strömavbrott lamslår Sverige och andra viktiga mål runt om i världen utsätts för elektroniska attacker. Det visar sig inte bero på slumpen eller ha naturliga orsaker. Huvudpersonen William Sandberg, kryptologen från Slutet av kedjan, återkommer och är tillsammans med hustrun Christina och dottern Sara de personer som är pådrivande för handlingen, som är riktigt dramatisk. William som nyss blivit avskedad från jobbet misstänks av de tidigare kollegerna på försvarshögkvarteret för att ligga bakom attentatet och grips. Samtidigt som Sara är spårlöst försvunnen måste han lägga mycket energi på att försöka rentvå sig. Det är svårt när ingen tror på vad han säger.

Fredrik T OlssonDet märks mycket väl att Fredrik T Olsson är en driven manusförfattare till rörliga bilder (bland annat TV-serierna Svensson Svensson, Cleo, Maria Wern och Jordskott) något som Dasts chefredaktör Leif-Rune Strandell noterade när han recenserade debutboken Slutet på kedjan: ”… problemet tror jag beror på att författaren […] är en mycket driven skribent som ägnat sitt yrkesliv åt att skriva manus till filmer och tv-serier . Det känns som om detta är ett synopsis till en tv-serie, men där manus i stället utvecklades till en roman.” På sätt och vis får jag samma känsla av Ett vakande öga. Kapitlen – scenerna – är korta och effektiva, korsklippningen professionell och alltsamman hoplappat för att bli en riktigt spännande, men svensk, TV-produktion.

Lite humor dyker upp här och var, inte att undra över eftersom Olsson (född 1969) förutom manusförfattare, regissör och skådespelare också kan skriva standup-komiker på visitkortet. En kuriositet: Bokstaven T i Fredrik T Olsson är ingen förskortning för ett mellannamn. Det finns där för att skilja skådespelaren Fredrik Olsson från skådespelaren Fredrik Olsson då de 1995 båda medverkade i Astrid Lindgrens Tjorven på Saltkråkan.

KARL HJELM