ETT SKOTT I NATTEN

Sep 25th, 2009 | By | Category: 2007-3, Recension

Av Christer Enander
Carlssons 2007

Det är kolsvart, stormig natt. Regnet piskar i ansiktet, kläderna är genomblöta, skorna klafsar i lera. Vår ciceron går i täten med en fladdrande stormlykta, den kastar groteska skuggor kring sig. Så är vi då framme vid ett högt, dystert hus från äldre tider. Ciceron drar upp den tunga porten. Dörren gnisslar hjärtskärande men sedan är vi inne i lä. En unken lukt slår emot oss och vi ser en korridor med många dörrar. Visningen börjar.

Vad vi får se en lång rad döda författare och kritiker som väcks till liv för några ögonblick. De allra flesta är i stort sett bortglömda i dag, då vi ej är så nyfikna på den tid som gått. Många fattar inte hur mycket man kan lära, genom att kolla vad som hänt människor före oss. Vad slogs dessa mänskliga kreatur för, vilka medel användes och vad blev resultatet av all möda?

En av de ur graven uppdragna är den en gång så mäktige Carl David af Wirsén. Han var enligt Strindberg ”yrkesidealist”, en försvarare av hedern, äktenskapet och familjen. Därtill var han en uppburen skald och som Svenska Akademiens ständige sekreterare en makthavare som kunde göra tummen ner och tummen upp för de författare som kämpade på arenan. Som ung var han student i Uppsala och förde ett utsvävande liv. Punchångor och den ej helt angenäma doften av gammal hora, omgav då den blivande idealisten. Men så kom han sig upp, blev en företrädare för dubbelmoralens viktorianism — eller ”oskarianism”. Strindberg som var mer skarpögd än snäll kallade honom ”krokanskald”. Henrik Schück tecknade honom som en skrämmande människa, berusad av makt, intriger och girighet. Men Wirséns ”storhet” rasade samman. Ingen läser heller längre hans insmickrande dikter. Av allt han kämpade för, återstår i dag endast ”en fotnot av hat”. Omdömet fälls av vår ciceron i Parnassens möglande kåk, Crister Enander som kommer med en rundvandring i svenska litteraturen: Ett skott i natten och andra litterära essäer (Carlssons).

Här möter vi en lång rad litterära storheter på ett nytt fascinerande sätt. Vilhelm Ekelund klappade på Styrsö till en polis, dömdes till fängelse och gick i en tolv år lång landsflykt. Strindberg sökte klättra upp på en ryttarstaty

på Kongens Nytorv. Vår främste botanist efter Linné och Fries, Bengt Lidforss förföljdes nedrigt i Lund, mäktige kritikern Fredrik Böök föll på sin Hitler-beundran, Hjalmar Gullberg dränkte sig i Yddingesjön, Stig Dagerman gasade ihjäl sig, en förälskad Stig Ahlgren gömde sig i en garderob på en hummerbjudning hos Birgit Tengroth och steg fram först när gästerna gått. Sedan stannade han för alltid i hennes liv …

Det finns mängder av närgångna, spännande porträtt i denna ovanligt läsvärda bok. Svenska litteraturen så som den förmedlas i skolorna, kan tyckas torr och trist och nog skulle de flesta svensklärare må bra av att läsa denna bok med dess levande bilder av författare och kritiker. Själv både författare och kritiker tycker jag att den förgångna värld som skildras är märkligt välbekant. De flesta figurerna verkar återfödda och deras nya hamnar breder ut sig på den nutida parnassen. Där finns motarbetade författare, maktgalna kritiker och lismande, korrupta ”vänner” som gärna sticker kniven i ryggen på inte ont anande skönandar.

Titeln Ett skott i natten syftar på det vådaskott som natten mellan den 2 och 3 oktober 1908 gjorde slut på Hans Magnus Nordlindhs liv och Henning Bergers författarbana.

Lotta Nylander har gjort ett kongenialt omslag.

JEAN BOLINDER