ETT SISTA ANDETAG

Mar 10th, 2010 | By | Category: 2005-3, Recension

Av Stephen Booth
One Last Breath 2004
Översatt av Jan Malmsjö
Minotaur 2004

Ett sista andetag utspelar sig i norra England i ett gruvsamhälle. Mansell Quinn har suttit fängelse i 13 år för mordet på sin älskarinna, men släpps nu fri. Han väntas tillbaka till sin gamla miljö, och många har anledning att frukta hans återkomst; hans f.d. hustru, hans gamla kumpaner, hans barn och flera andra i den lilla staden. Man hittar spår efter honom på olika platser, och stämningen piskas upp.

Vad vill Quinn? Vem söker han? Vill han hämnas?

Man söker efter honom, men utan framgång. När så den f.d. hustrun hittas mördad i sitt hus, trappas jakten upp och polisarbetet intensifieras. Den unga polisen Ben Cooper, som arbetar med fallet, är som till den polis som grep Quinn för 13 år sedan. Fadern har ett fläckfritt rykte som en omutligt hederlig polis, men sonen börjar ana att fadern har även andra sidor, och när upplösningen kommer, har Bens aningar besannats.

Den här romanen har sin styrka i det klassiska, traditionella berättandet. Kontakten mellan poliserna är hyfsat gestaltad och personteckningen av framför allt Ben Cooper är rätt bra. Mycket omsorg läggs på miljö och stämningar. Ett sympatiskt drag i berättelsen är den välvilja som författaren uppenbarligen känner för sina figurer. Som läsare smittas man av denna värme och vill att det ska gå väl för de inblandade.

Trovärdigheten i intrigen och upplösningen är den svaga delen i romanen. Där känns det på en gång högstämt, taget ur luften och osannolikt. Ett flytande, traditionellt berättande är Stephen Booths största tillgång som författare till Ett sista andetag.

KERSTIN WALL