ETT SCHLAGERLIV

Jun 11th, 2012 | By | Category: 2012-06 juni, Recension

Omslag till Ett schlagerlivAv Kikki Danielsson
Lind & Co Pocket 2012
ISBN 978-91-7461-083-3, 186 sid

Det finns vissa likheter mellan Kikki Danielssons och Tina Turners liv, så som det beskrivs i respektive artisters memoarer. Visserligen var slagen och misshandeln brutalare i det liv som Anna Mae Bullock beskrev i Jag, Tina men orterna Nutbush och Hästberga ligger på samma jord. Och Danielsson skulle kunna kallas ”schlagermormor”, precis som Tina Turner ibland kallats ”rockmormor”.

Men Schlagerliv är egentligen en felaktig titel på boken. Visst skriver Elsie Ann-Kristin född Andersson en hel del om sina framgångar på scenen under de fyrtio år hon varit aktiv som artist – hon har sålt drygt 3,5 miljoner skivor (26 har blivit guldskivor och sex platina), deltagit nio gånger i den svenska Melodifestivalen (en vinst), kom tvåa i Eurovision Song Contest med Lasse Holms Bra Vibrationer, blivit utsedd till Skandinaviens bästa countrysångerska tre år i rad, gjort lycka som sådan i USA – men det man minns efter genomläsningen är den aura av sorg och besvikelse som texten andas.

Kikki DanielssonHon klagar på ”skvallerpressen” som hellre skriver om hennes personliga förhållanden än om hennes musikaliska framgångar, och i boken gör hon själv samma sak. Det handlar om henne som privatperson till 75–80 procent, om den privata Kikki som fått motta hugg och slag, oftast på det psykologiska planet. Det finns ett par människor som hon skriver vackert om och fördjupar, nämligen de småländska fosterföräldrarna Ture och Abela.

Tragiken börjar tidigt. Hon tvingas bort från sina föräldrar, mobbas i skolan, begår sin sexdebut och oroar sig eftersom mensen dröjer. Som alltid i artistbiografier skildras den första stapplande musikaliska stegen på ett intressant sätt. Drömmar om framgång som dröjer, men till sist finns där, och då visar sig vara annorlunda än den var i drömmen. Många av hennes relationer är män som funnits runt henne som musiker. De recenseras rätt hänsynslöst, egentligen är det bara Lasse Holm, Bert Karlsson och Sören ”Sulo” Karlsson som kommer undan med hedern i behåll.

Hon berättar om artistlivets avigsidor, om sin alkoholism (ger AA på tafsen), om bekymren med barnen och hon gör det på ett mycket personligt och drivet sätt. Men någonstans känner jag en viss avsmak. Det är synd om Kikki Danielsson och att det blivit så är alltid någon annans fel. Kanske hade hon inte tänkt så när hon satte sig ner och skrev, men i slutresultatet skiner denna åsikt igenom.

Trots det – boken är intressant och föredömligt kort. Och till skillnad från de utländska artistbiografier som kommit på sistone är den fri från grafiska skildringar av sexpartyn, knarkintag och spritfester. Det ska man också tacka för.