ETT NORRLÄNDSKT TRAUMA

Jan 11th, 2015 | By | Category: 2015-01 jan, Recension

Omslag till Ett norrländskt traumaAv Victoria Larsson
Thorén & Lindskog, 2014
ISBN 978-91-869052-7-9, 237 sidor

Kvinnors fascination för mördare och andra grova brottslingar brukar emellanåt dyka upp i debatten. Kanske kan Victoria Larsson bok Ett norrländsk trauma ge en lite förklaring till fenomenet.

1988 bor 16-åriga skolflickan Veronica, som författaren nog vill att vi ska förväxla med Victoria, i Ursviken utanför Skellefteå. Som de flesta andra töser som snart ska börja i gymnasiet intresserar hon sig för rockmusik och pojkar men eftersom hon är ful och finnig hittar hon ingen som vill hjälpa henne att bli av med oskulden. Hon avskyr sig själv, sin instabila familj och den lilla staden Skellefteå där ingenting händer.

Men i tidningen berättas om någonting som hänt i Åmsele. Ett ungt finskt par – Juha Valjakkala och Marit Routalammi – begår ett av de mest brutala massmorden i svensk modern kriminalhistoria. Efter att ha stulit bilar och åkt runt en tid hamnar de i Åmsele och bestämmer sig för att stjäla en cykel. I samband med den händelsen mördar de en hel familj på och i närheten av kyrkogården. Fadern och ene sonen skjuts mellan gravstenarna och modern knivskärs till döds en bit därifrån. En son som ligger och sover överlever.

Veronica ser bilderna på Juha Valjakkala och bli förtjust. Hon skriver till honom och får svar och under brevväxlingens gång blir hennes situation alltmer kaotisk. Han uppfyller henne så mycket att hon inte kan tänka på annat, vilket gör att hon hoppar av gymnasiet och småningom reser till Umeå där rättegången mot Juha äger rum. Där träffar hon flickor som är lika besatta som hon i den person Veronica beskriver som en gothrockare.

Bokens ungdomligt föraktfullt råa språk känns personligt men bidrar inte till att bygga upp särskilt mycket sympati för huvudpersonen. En del i berättelsen känns äkta, som den naiva kärleken till en känd mördare, men vissa handlingar tycks ha hamnat på pränt för att chockera en läsare mer än att berätta en sanning.

ELISABETH CARLSSON

Victoria Larsson

Victoria Larsson. Foto Grit Siwonia