Feb 23rd, 2016 | By | Category: 2016-02 feb, Recension

Löv & Craig Förlag, 2015 (andra upplagan)
ISBN 978-91-88147-02-8, 221 sidor

Omslag till Ett liv i spillrorETT LIV I SPILLROR
av Nicole Löv
Löv & Craig Förlag, 2015
ISBN 978-91-88147-07-3, 216 sidor

Ett liv i spillror är en fristående uppföljare till Ett mörkt förflutet. Handlingen i första boken utspelas under 2012 och den andra under obestämd nutid. Historierna tar plats i en vintrig skånsk stad, som beskrivs som en riktig kall, blåsig håla.  Den skånska staden runt Kärnan styrs av livsfarliga mc-gäng som styr alla stadens funktioner. Böckernas huvudperson är Isabell, en stark ung psykolog som ständigt hamnar i trubbel med kriminella.

Isabell är en kvinna med många hemligheter och talanger, det är som en liten nypa av Lisbeth Salander och en portion Modesty Blaise i en skånsk kvinnas kropp. Hon misstror allt och alla, samtidigt som hon längtar efter kärleken och värme i ett mycket kallt och hotfullt Helsingborg.

Nicole LÖvDet är en spännande läsning med rapp dialog. Huvudpersonerna pratar och dricker rätt mycket kaffe hela tiden. En kopp med rykande varmt kaffe serveras ofta när det ska hända något. Det är inte alltid lätt att följa intrigen i första boken eftersom det finns så många mörka hemligheter och historiska trådar som antyds i början av berättelsen men som avslöjas först i slutet.

Handlingen roterar kring två unga par, Isabelle och Max, Johan och Evelyn där Isabelle står för mystiken och Johan för polisiära utredningen.

Ett liv i spillror är mer rak på sak, då en del hemligheter ur det förflutna redan är avslöjade och spelplanen är lagd. Jag skulle inte klassa böckerna som Scandinavian noir. Trots skånska omgivningar och Helsingborgs miljöer är boken långt ifrån ”Nordic Noir” genren tycker jag. Det finns inget vemod eller något polisiärt arbete i egentlig mening, enligt mig. Det är mer relationsromaner kryddade med skottlossningar, sammansvärjningar och hämndaktioner som är vanligt förekommande i amerikansk Film Noir. Lokala gangsters blir naturliga ersättare för maffiafarbröder i handlingen. Här är traditionell svartvit kriminalfilm från Hollywood överförd till Helsingborgsmiljö.

Jag gillar Lövs små betraktelser kring staden under vintern: ”Helsingborg låg nästan öde idag… En stor skara av befolkningen sov förmodligen gårdagens rus av sig, efter ett alkoholintag som ännu en gång råkade blir lite för stort under julfirandet. ”(Ett liv i spillror, sid. 196)

Eller ur Ett mörkt förflutet: ”Isabell promenerade genom det lilla parkområdet bakom Kärnan och när hon passerade dammen stannade hon upp och kastade några gamla brödskivor till de få ankor som ännu fanns kvar. Snart skulle de ha försvunnit för att överge den kalla vintern i parken. Ute var det tyst och öde”

Formgivaren Nelli C. Lind har gjort mycket effektfulla moderna omslag till böckerna. När jag tittar på dessa två böcker så tänker jag av någon anledning på Kjell E Genbergs charmiga pocketutgåvor från 70-talet. Vilken skillnad, grafisk formgivning har utvecklats enormt sen dess men ett bra författarhantverk består. Fast även gamla omslag har ju dåtidens charm.

Hoppas att Nicole Löv kan skriva många romaner till, precis som Kjell.  Jag hörde att förlaget också ger ut erotik. Deras motto är ”Böcker som ger njutning”. Mycket träffande beskrivning.

ANDRÉ LOUTCHKO