ETT LIK I GARDEROBEN

Nov 28th, 2018 | By | Category: 2018-11 nov, Recension

Omslag till Ett lik i garderobenAv Christina Olséni & Micke Hansen
Bokfabriken, 2018
ISBN 978-91-76299-82-1, inbunden 303 sidor

Förra året gav författarduon Christina Olséni och Micke Hansen ut den första delen i en serie i den växande kategorin mysdeckare. I romanen Ester Karlsson med K presenterades vi för Ester Karlsson, en sjuttioåttaårig vital pensionär, som bebor en lägenhet i centrala Lund. Ester är änka efter en framstående rättsläkare, och denna omständighet ger henne en lämplig genväg in i polisens arbete, när hennes granne, tillika bostadsrättsföreningens vaktmästare, hittas mördad i husets vindsförråd. Ester ser snabbt en möjlighet att göra något meningsfullt av sitt liv, och hon startar egna efterforskningar för att ta reda på vem av husets invånare som har tagit livet av den stackars vaktmästaren.

Nu har Christina Olsénis och Micke Hansens andra deckare om Ester Karlsson kommit ut. Den heter Liket i garderoben. Den nostalgiska titeln signalerar författarnas ambitioner att presentera en äkta pusseldeckare i Maria Langs anda. I enlighet med en av pusseldeckarens klassiska regler har man förlagt hela handlingen till ett avsides beläget hus, där en begränsad grupp människor samlats under några dagar. Platsen är Hjularöds slott utanför Lund. Dit anländer Ester tillsammans med sin syster Barbro och svåger Arne för att delta i ett födelsedagskalas. Det är den framgångsrike företagaren Stig, som hyrt slottet under tre dygn för att fira sin åttioårsdag tillsammans med familjen och den närmaste släkten.

Eftersom det här är en mysdeckare så är det snarare miljö och människor än rafflande skräckscener som står i centrum, och författarna skildrar de församlade födelsedagsfirarna och deras inbördes relationer med humor och glatt humör. Men läsarens tålamod prövas till det yttersta när man måste vänta ända till sidan 174 för att komma fram till det mord som utlovas redan i baksidestexten. När liket väl upptäckts, och polisen larmats, får äntligen historien styrfart.

Ester Karlsson, som bott rumsgranne till mordoffret, har inget större förtroende för den tillkallade kriminalkommissarie Kurt Bertilsson, som hon lärt känna i samband med det tidigare mordfallet i hennes bostadsrättsförening. Ester bestämmer sig därför för att göra en egen utredning för att få fast mördaren. Det gör hon genom att intervjua de andra tillfälliga invånarna på slottet om deras förhållanden till den döda och till varandra. Och simsalabim, efter en snabb sammanställning av samtliga slottsgästers eventuella agg mot mordoffret lyckas Ester avslöja både motiv och mördare. Ett avgörande tips får hon från slottets extraknäckande servitris, som bedrivit egna spaningar på sitt instagramkonto.

Efter den första boken om Ester Karlsson skrev jag att hon var en trivsam och personlig bekantskap som jag gärna ville återse. Det omdömet gäller fortfarande, om än med tvekan. Om Ester och hennes partners, systern Barbro och svågern Arne, ska klara att bära upp en tredje bok behöver deras karaktärer fördjupas och de humoristiska inslagen förnyas. Trots att hon spelat huvudrollen i två romaner framstår den kavata Ester fortfarande som en märkligt platt och anonym personlighet. Och de humoristiska sketcher som illustrerar huvudpersonernas speciella egenheter, som hypokondri och städdille, blir inte automatiskt mer komiska för varje gång de upprepas.

LENA LUNDGREN

Olseni & Hansen

Olseni & Hansen. Foto Erik Grönlund