Nov 18th, 2008 | By | Category: 2008-5, Recension

Omslag till Ett land i gryningen

Av Dennis Lehane
The Given Day/A Country at Dawn 2008
Översatt av Ulf Gyllenhak
Albert Bonniers 2008

Den amerikanske författaren Dennis Lehane besökte Stockholm den 10-13 november. Besöket beror på att hans nya roman Ett land i gryningen nyligen utkommit på svenska. Vissa amerikanska kritiker och några svenska har redan utsett boken till 2000-talets “Stora amerikanska roman”.

Alldeles fel har de kanske inte. Lehane fortsätter i den angloamerikanska tradition som vill ta reda på hur Amerikas Förenta Stater blev just Amerikas Förenta Stater. Den nationella myten – om det nu är en myt – säger att landet är snudd på den enda demokratiska konstruktionen i världen och att konstruktörerna var frihetslängtandet invandrare som kom dit från platser där de varit förtryckta. Nationen med Frihetsgudinnan utanför Ellis Island skulle ta emot dem med öppna armar.

Och det här är en stor amerikansk roman, åtminstone i det avseendet att den är tjock – drygt 750 sidor lång. Inget man läser i sängen utan att få ont i armarna.

dennis lehane

Lehane har tidigare skrivit ett knappt tiotal framgångsrika kriminalromaner om paret Angelo Gennaro och Patrick Kenzie. Egentligen fortsätter han här: Ett land i gryningen handlar till större delen om tuffa irländska poliser i Boston strax efter Första världskriget. Spanska sjukan härjar och tar många liv och över hela USA bombar anarkister. Poliserna är inte nöjda med sin tillvaro. Deras löner är låga. Avundsjukt märker de att till och med de som kör Bostons bussar är bättre betalda. Och konkurrensen om jobben är monumental, till stor del  beroende på alla soldater som återkommit från Europa och behöver försörjning. Nästan lika monumental är stadens korruption.

Dennis Lehane skriver om många människor (det finns något traditionellt ryskt över konstruktionen) men det är två personer som sticker ut, en svart och en vit man: den svarte Luther Laurence, efterlyst för mord på en narkotikahandlare, som blir anställd hos familjen Coughlin i Boston. Sonen i huset, Danny, är civil polis som arbetar med att infiltrera revolutionära ligor. Boken ställer upp förutsättningar som är märkvärdigt aktuella. Båda dessa män är ganska rättskaffens och de delar den tro på att Amerika kan förändras som Barack Obama just valdes till president på.

Författaren analyserar också den växande kriminaliteten på ett trovärdigt sätt. Färgade grupper diskrimineras och nykomna arbetare exploateras, våld, snedvridna hedersbegrepp och kriminalitet i folkrika, fattiga getton blir resultatet. I det fallet är irländare – folk med god europeisk bakgrund – inte ett smack bättre än andra. De har sin religion, den enda riktiga tron, och den släpper de inte och Lehane visar att hedersmord inte är en uppfinning av muslimer.

Den huvudsakliga intrigen i Ett land i gryningen är Boston-polisernas försök att bilda fackförening. Deras strejk leder till regelrätt krig och detta parti av boken är blodigt.

Den svenska översättningen känns rätt kantig, vilket egentligen är ganska förvånande då Ulf Gyllenhak inte är känd för att slarva ifrån sig. Kanske har han tvingats ha alltför små tidsmarginaler denna gång.

Åtta av Dennis Lehanes nio utgivna böcker finns på svenska. 2003 kom filmatiseringen av Mystic River (Rött regn), där Clint Eastwood regisserade och Sean Penn spelade huvudrollen. Nästa år kommer Martin Scorseses filmatisering av den hyllade Patient 67 (Shutter Island) med Leonardo di Caprio, Ben Kingsley och Max von Sydow i rollistan.