ETT HALVT ÅR, ETT HELT LIV

Jul 5th, 2016 | By | Category: 2016-07 juli, Recension

Omslag till Ett halvt år ett helt livAv Magnus Ernström
Hoi Förlag, 2016
ISBN 978-91-7697-004-1, 309 sidor

En bit in i läsningen känns det inte längre som om jag har en bok i näven, snarare som om jag sitter vid lägerelden tillsammans med en god vän som berättar om hemskheter han varit med om. Det allra hemskaste är att de inträffat i verkligheten under den brutala tid då Magnus Ernström var FN-soldat i Bosnien under kriget i det dåvarande Jugoslavien på 1990-talet.

Ernström tillhörde den första svenska pansarskyttebataljonen i Bosnien – BA01 som leddes av överste Ulf ”sheriffen i Vares” Henricsson – genast efter ankomsten till Balkan hamnade i hetluften i en region där kaos rådde.

Närmast i romanform beskriver berättelsen det första svenska FN-uppdraget i Bosnien under inbördeskriget 1993–94 och berättar om soldaternas försök att i en svår tid hjälpa civilbefolkningen. Om de hade haft stöd skulle det troligtvis ha gått lättare men nu tycktes de motarbetas, inte enbart av de storpolitiska intressena utan även den svenska regeringen och FN under vars fana de befann sig. Det var unga män som åkte till Balkan och fick uppleva skillnaden mellan krigstillstånd och svenskt kasernliv. De förändrades naturligtvis, man mer än anar en glidning mot cynism och hårdhet samtidigt som leklusten och förmågan att göra hyss finns kvar. Beskrivningen av detta görs på ett osentimentalt och, som jag uppfattar det, ärligt vis.

Mitt i allt det hemska hittar författaren episoder som innehåller både humor och galghumor. Genom att inte alltid ta sig själv och livet på djupaste allvar går det att ta sig igenom sådant som gemene man skulle se som något ogenomträngligt.

Det som först av både huvudpersonen och hans kamrater uppfattades som ett äventyr blev en rå verklighet som trots de år som gått aldrig riktigt kunnat suddas ut. De svenska soldaterna välkomnades av de civila medan de ”fientliga” styrkorna och deras ledare helst såg att FN lämnade inbördeskriget åt dem som ville sköta det själv. Till sist vändes något som kunnat bli en katastrof till FN-soldaternas fördel, ett resultat av både skicklighet och tur.

Bokens berättelse om det grymma kriget i det som engång var Jugoslavien skildras genom en svensk FN-soldats ögon och som sådant ett ovanligt vittnesbörd. Språket är finslipat och visar att det är en verklig författartalang bakom ordbehandlaren.

Magnus Ernström föddes i Ljusdal och är nu bosatt i Gävle där han arbetar som strateg vid Region Gävleborg för olika innovations- och utvecklingsprojekt. När han 1993 erbjöds möjligheten att delta som FN-soldat i Bosnienkriget var han 24 år gammal.

KARL HJELM

Magnus Errnström

Magnus Errnström. Foto Isabelle Rupprich