ETT GOTT NYTT ÅR

Nov 9th, 2021 | By | Category: 2021-11 nov, Recension

Omslag till Ett gott nytt årAv Malin Stehn
Albert Bonniers förlag, 2021
ISBN 978-91-0-018700-2, inbunden, 408 sidor

Malin Stehn, född 1969, är författare på heltid och bor utanför Malmö. Hennes första bok kom 2006 och hon har skrivit över 40 böcker för barn och unga. I oktober 2021 släpptes hennes första roman för vuxna läsare: Ett gott nytt år.

Paret Lollo och Max har bjudit sina gamla vänner på nyårsaftonsmiddag, bland andra Nina och Fredrik, vars tonåriga dotter Smilla har fått lova att bjuda hem sina vänner på fest. Till denna fest kommer också Jennifer som är dotter till Lollo och Max. Under natten försvinner Jennifer spårlöst och när de vuxna nyktrar till på nyårsdagen och inser att Jennifer är borta sätts deras värld i gungning. Gamla vänner visar sig från nya sidor, polerade fasader rämnar och mörka hemligheter tvingas fram, en efter en. Den största frågan av alla är vad som egentligen hände under nyårsnatten när Jennifer försvann.

Ett gott nytt år är främst ett drama som handlar om relationer mellan vuxna och mellan vuxna och barn. Jennifers försvinnande blir den utlösande faktorn som spräcker vänskap och relationer. Malin Stehns debut som vuxenförfattaren imponerar. Hon tar läsaren hem till vanliga familjer och blottlägger skickligt deras konflikter och hemligheter gömda under ytan av perfekta liv och lyckliga äktenskap. Författaren ger röst åt fyra personers perspektiv, Lollo, Max, Nina och Fredrik. Hon skriver med ett bra tempo och ger tydliga och trovärdiga skildringar av deras karaktärer. Handlingen griper tag i läsaren och det är svårt att lägga ifrån sig boken. Ett gott nytt år är en av de bästa böckerna jag har läst det senaste året!

Malin Stehn

Malin Stehn.Foto Emil Malmborg