ETT FJÄRRAN KRIG

Feb 19th, 2014 | By | Category: 2014-02 feb, Recension

Omslag till Ett fjärran krigAv Göran Redin
Hoi Förlag 2013
ISBN 978-91-86775-85-8, 365 sid

Vi befinner oss i tidigt 1600-tal och på gården Lövberga i Östergötland föds tvillingarna Erik och Karin, barn till en jordbrukarfamilj. Sverige är en stormakt som styrs av kung Gustav II Adolf, en krigare med ambitioner att göra sitt land ännu större. Redin för in denne konung i ett tidigt skede, gör ett makrokosmos som ställs emot det mikrokosmos där de båda barnen, kvinnorna som med kraft styr och ställer på gården och den aningen velige fadern finns. Författaren skildrar med betydande kunskap hur livet gestaltade sig för människor under denna turbulenta tid och eftersom han själv är född i landskapet har han grävt där han står med gott resultat.

Göran RedinBoken spänner över ett halvt sekel och Redin berättar om det som, åtminstone under min skolgång sågs som den med tiden så korpulente konungens krigiska dåd som skulle ge Sverige evig ära. Men han balanserar det med små människors erfarenheter av hur det är att utnyttjas av en hänsynslös överhet med något som kan tes som egen agenda. Engagemanget känns äkta när han berättar om den familj som är huvudpersoner utsätts för hot och utpressning, tvingas lämna sin egendom. Men mitt i allt det nattsvarta, mitt i alla skildringar av strider och elände finns ett ljus i tunneln – den som är modig och begåvad har möjlighet att nå långt.

Den debuterande författaren skriver en riktigt vacker och rik svenska och hans på fakta byggda fantasi är det inte heller något fel på.

Med tanke på hur väl författad denna bok är kommer troligen en fortsättning där man får veta hur det går i fortsättningen för syskonen från Östergötland.

Den läser jag också gärna.