ETT ENDA STEG

Mar 10th, 2010 | By | Category: 2005-3, Recension

Av Heather Mills McCartney och Pamela Cockerill
A Single Step 2002
Översatt av Karin Andrae
Prisma 2005

Enligt omslaget ”En sann och stark berättelse om att övervinna motgångar; en modern askungesaga”. Jag håller inte riktigt med. Huvudpersonen klampar genom boken likt en übermench, låt vara att det mot slutet av boken klampas med endast ett ben. Berättelsen verkar tillrättalagd, minst sagt. Hon tjatar sig hes, kör med utmattningsmetoden tills hon får som hon vill och verkar allmänt otrevlig. Det hon kämpat och tjatat till sig är roligt ett tag men sedan tröttnar hon ganska raskt på det och går vidare till nästa projekt. Vad säger man om en kvinna som aldrig stått på ett par skidor och efter en vecka i skidskola i de Slovenska alperna kastar sig utför den svarta pisten? Vad säger man om en som genast blir bäst på allt hon företar sig och detta utan att för den skull anstränga sig särskilt mycket. Blir man avundsjuk?

Ja, naturligtvis. Tror man på det? Nja. Det är bara för mycket av allt. Hon stjäl och åker fast, men naturligtvis stal hon inte för att hon var tjuvaktig utan för att hon ”lika gärna kunde stjäla när man ändå verkade misstänka henne för stöld”. Okej? Två-tre gånger skriver hon att hon kände sig ödmjuk över något men jag tror inte det stämmer. Detta verkar vara en människa som inte skyr några medel för att komma dit hon vill och en sådan människa kan inte vara ödmjuk. Till och med när hon hjälper krigsskadade verkar det vara mer för hennes egen skull än för de skadades. Det är bara att hoppas att boken är skruvad och överdriven, att Heather egentligen är en alldeles vanlig kvinna med normala fel och brister men med en sällsynt kämpaglöd.

Det finns böcker som inte borde ha skrivits och denna är en sådan. Man får känslan av att boken har skrivits för att så att säga stämma i bäcken när olika sanningar börjar sippra ut från vänner från förr. Dock skulle det inte förvåna mig om den filmas. Den lär ju trots allt bygga på Heather Mills McCartneys liv och en McCartney säljer ju alltid.

NIKI LOONG