ETT ENDA ÖGONBLICK

Sep 11th, 2009 | By | Category: 2005-4, Recension

Av Harlan Coben
Just One Look, 2004
Översättning av Lennart Olofsson
Forum 2005

Harlan Cobens deckare brukar ha en intrikat och komplicerad gåta, och Ett enda ögonblick är inget undantag. Öppningsscenen är intressant: Grace går till fotoaffären för att hämta ut familjens nytagna bilder. Bland semesterbilderna ligger ett gammalt foto på en grupp unga människor, och hon känner igen sin man Jack som en av ungdomarna. Konfronterad med det gamla fotot förnekar Jack all vetskap om att han finns med på fotot, men hela hans uppträdande visar tydligt att han ljuger.

Jack försvinner spårlöst tillsammans med fotografiet, och här börjar Grace sitt sökande efter i första hand sin man och i andra hand efter vad som ligger bakom den gåtfulla händelsen. Det visar sig att Grace ingalunda är ensam i sitt sökande; hon har sällskap av ett antal personer som är långt med hårdföra och brutala – och med mycket större arsenal av vapen. Kampen blir ojämn, och Grace klarar sig, men inte utan kännbara förluster.

Harlan Coben är skicklig i att väva intriger. Han använder alltid ett stort antal personer i sina berättelser, låter många händelser och historier löpa samtidigt och parallellt, och han låter som regel sina figurer växla identitet – ibland flera gånger. Växlingen mellan nutid och dåtid är ytterligare en aspekt som är typisk för Coben. Hans berättelser är som en tromb; ett energifält som samlar ihop sig under en kort tid och med stor kraft löser ut. Detta karakteristikum gör hans böcker spännande, intressanta och lättlästa, men den andra sidan av myntet är att de i viss mån saknar djup och trovärdighet. Man kan kanske säga att hans gåtor är intressanta och välbyggda, men att hans texter inte når samma höjd.

KERSTIN WALL