Dec 6th, 2018 | By | Category: 2018-12 dec, Recension

Omslag till Ett delat mysteriumAv Sophie Hannah
The Mystery of Three Quarters, 2018
Översättning Annika Sundberg
Bookmark, 2018
ISBN 978-91-88745-15-6, inbunden, 236 sidor

Sophie Hannah är född 1971 och är en brittisk författare som bor i Cambridge, där hon är Honorary Fellow vid Lucy Cavendish College. Hannah är en framgångsrik författare av kriminalromaner med många internationella succéer, och hennes böcker har hittills publicerats på 49 språk. Redan som 13-åring blev Hannah frälst på Agatha Christie-deckare, och det var främst Hercule Poirot och miss Marple som fick henne att bestämma sig för att bli deckarförfattare. 2014 publicerade hon sin första roman om Hercule Poirot med välsignelse från Christies familj, The Monogram Murders, som blev en bestseller i mer än 15 länder. Sedan dess har hon publicerat två till romaner med Poirot som också blivit storsäljare. Den tredje i raden av Poirot-romaner heter Ett delat mysterium.

Jag har tidigare inte kommit i kontakt med något verk av Sophie Hannah och var tveksam när jag började läsa. Varför kopiera en deckargigants huvudperson som förekommit i mer än 30 böcker och som avslutades med Ridå – Hercule Poirots sista fall år 1975? Jag hade bara läst några sidor när min tveksamhet försvann. Hercule Poirot visade sig vara hur levande som helst, denne märklige, lätt tvångsneurotiske och intelligente belgare! Hannah har fångat hans person på ett briljant sätt, och beskriver honom och alla andra personer på ett fascinerande sätt, liksom de detaljerade miljöskildringarna. Man känner sig förflyttad tillbaka till 1930-talet och den känslan förstärks av språkdräkten som också den stämmer väl överens med Christies Poirot. Ja, det är faktiskt svårt att skilja de båda författarna åt.

Hannah har dessutom skapat en spännande berättelse som trollbinder läsaren och, likt Christie, presenterar en oväntad och elegant upplösning. En i sanning fascinerande författare och en utmärkt deckare som lockar att läsa Hannahs övriga böcker!

Sophie Hannah

Sophie Hannah. Foto Phillipa Gedge