Nov 29th, 2017 | By | Category: 2017-11 nov, Recension

Omslag till Ett blodigt verkAv Graeme Macrae Burnet
His Bloody Project, 2015
Översatt av Johan Nilsson
Bokförlaget NoNa, 2017
ISBN 978-91-88107-24-4, 349 sidor

Om man inte läst baksidestesten till denna Bookernominerade thriller blir man rejält lurad. Den handlar om ett blodigt trippelmord i den lilla byn Culduie i Skottlands bergstrakter år 1869. Mördaren Roderick Macrae är en 17-årig torparson som naturligtvis riskerar dödsstraff.

Boken innehåller vittnens redogörelser och utskrifter av polisförhören men det allra bästa är en dagbok skriven av den anklagade under fängelselsevistelsen. Alla dessa uppgifter hittas av den släktforskande författaren. Den uppmärksamme läsaren har förmodligen redan uppmärksammat att mördaren heter Roderick Macrae och författaren Graeme Macrae Burnet. Allt verkar oerhört autentiskt men är egentligen en mycket listigt konstruerad roman, inte en illustrerad historisk dokumentär om ett grymt brott. Jag lyfter på baretten.

Graeme Macrae BurnettBurnet själv har varit noga med att påpeka att det inte är en vanlig deckare. Han vill helst kalla boken för en roman om ett brott, något som verkligen ekar Sjöwall–Wahlöö, men där tar också likheterna slut. Det svenska deckarparet höll sig i sin nutid medan Burnets brott begicks för 148 år sedan.

Rodericks skuld till brottet ifrågasätts aldrig men ju mer man får veta om ursprunget desto mer växer sympatierna gentemot honom. Hans mor dog nyligen och han tvingas tillsammans med sin bittre far sköta alla sysslor på det arrenderade torpet i den avlägset belägna byn Culduie (invånarantal 55 före morden). Dessutom blir familjens gamle ovän byns konstapel och då hjälper det inte att Roderick är intelligent och försigkommen, livet blir svårt i alla fall, och den trakasserande bypolisen får sätta livet till.

Det är en synnerligen intrikat roman  som Graeme Macrae Burnet har skrivit. Förvånansvärt nog har han bara publicerat en bok tidigare – på ett litet skotsk förlag. Hans svartsyn och underförstådda kritik mot myndighetshanteringen (författaren ska ju föreställa släkt med förövaren) beskrivs med viss humor och beskrivningen av den lilla byns torftighet innehåller små textmässiga pärlor.

Graeme Macrae Burnet föddes 1967 i Kilmanrock, Skottland och har studerat litteratur vid Glasgow University. Han har arbetat som lärare och inom media.

GUGGE HEDLUND