ESTRID Sagan om Valhalla

Nov 10th, 2016 | By | Category: 2016-11 nov, Recension

Omslag till EstridAv Johanne Hildebrandt
Forum, 2016
ISBN 978-91-37-13649-3, 525 sidor

Den femte boken i Johanne Hildebrandts serie Sagan om Valhalla finns nu i sinnevärlden. Serien har liksom Valhallavägen i Stockholm fått sitt namn efter Valhall (fornnordiska Valhöll), de stupade krigarnas hall, i nordisk mytologi. Det var i denna sal med 540 dörrar och ett tak av gyllene sköldar som de döda krigarna fick festa på den alltid återuppståndne grisen Särimner och öla hur mycket de ville. Odens Valhall var det största huset i Asgård och kallades också Gladsheim (“den glansfulla världen”) eller Valaskjalf (“de stupade krigarnas hall”), beroende på var de asatroende bodde.

Huvudperson i den nya romanen är Estrid, dotter till förra bokens protagonist Sigrid Storråda och Sven Tveskägg, fast alla utom Sigrid tror att hon är Erik Segersälls ättelägg. I nordisk vikingatid är blodslinjer viktiga, nästa lika viktiga som att hålla sig väl med gudarna. Ett bekymmer är att en ny religion med Vitekrist som största namn håller på att försöka tränga sig in och överflygla de gamla gudarna.

Svear och Götar lever i en orolig fred och nu vill Sigrids far gifta bort sin dotterdotter med kung Erik av Svitjod så att freden bevaras. Men Estrid blir bortförd och skändad och Sigrid inser att hon bara kan hoppas på gudinnan Freja för att få henne tillbaka vid liv eftersom hennes närmaste visar sig vara opålitliga. Och i bakgrunden lurar en gammal fiende.

Estrid lyckas fly från sina fångvaktare med hjälp av en fylgia (ett slags skyddsande) och försöker ta sig genom fiendeland för att komma hem till sin mor. Samtidigt hotas de nordiska länderna av ett krig.

Det är alltså en sammansatt berättelse Hildebrandt åstadkommit. Våld är legio liksom romantik och inte minst erotik i en tid när makten var på väg att centraliseras och den katolska kyrkan blir allt mäktigare i omgivningarna.

Johanne Hildebrandt är journalist, författare, kolumnist och debattör. 2001 gav hon ut den mycket uppmärksammade reportageboken Blackout, som belönades med Föreningen Grävande Journalisters pris Guldspaden. Boken handlar om hennes år som krigskorrespondent på Balkan. Vid sidan av romanerna om Valhalla har hon skräckromanen Fördömd. År 2011 utkom reportageboken Krigare om svenska soldater i Afghanistan och året efter valdes Hildebrandt in i Kungliga krigsvetenskapsakademien som första kvinna sedan akademin grundades 1796. Johanne Hildebrandt är uppvuxen i Västerbotten och är idag bosatt i Stockholm med sin son.

KARL HJELM

Johanne Hildebrandt

Johanne Hildebrandt. Foto Anna-Lena Ahlström