ESKAPIX volym ett

Mar 10th, 2010 | By | Category: 2006-1, Recension

Red: Henrik Holmström

Efter de båda albumen WARP kommer nu Kalmar-baserade DAST-medarbetaren Henrik Holmström med albumet ESKAPIX, som både har drag av tidskrift och novellsamling. Rejält illustrerad. Albumet anknyter till den skräcktrend som återfinns bland andra utgivare som Richard Berghorn och Kent Björnsson och innehåller både klassiker som Lovecrafts Dagon och Robert E. Howards Skräckens tempel (The Thing on the Road), vilka båda finns på svenska sedan tidigare. Med en naken man korsfäst på ett träd tecknad av Boris Vallejo på omslaget inleds detta album med Holmströms egna novell Korsfäst! där en bil färd mynnar i att en oskuldsfull ung man offras för att en kvinna på esoterisk väg ska få tillbaka sin far. Johan Karlssons Succubus tillhandahåller också en ung man, vars kvinna visar sig vara ett monster. Detta tema understryks av en kort faktaartikel om demonen Lilith, hon som var Adams kvinna före Eva. Som motvikt handlar Erik Nilssons Fångsten omen betydligt mera vänligt sinnad sjöjungfru, som fiskas upp ur havet. Den tolv sidor långa tecknade serien I skärselden av Magnus Sandberg är en läbbig historia av högsta klass. Det är särskilt glädjande, för begåvade inhemska tecknare för i dagens mediavärld en tynande tillvaro. Över huvud taget är numret påkostat med illustrationer av Boris Vallejo, Arantza, Dorian Cleavenger och Chad Michael Ward samt slitstarke Gustav Dore.

BERTIL FALK