ERSÄTTAREN av Christian Aage

Jan 13th, 2008 | By | Category: 2008-1, Recension

Pseudonym för Kjell E Genberg
Tre Böcker, 2007

Den 20 juni i år sköts en polis ihjäl under tjänstutövning. En man hade skickat hotbrev och skulle tas in för psykiatrisk undersökning, när dödsskotten träffade polismannen. Det har skrivits mycket om detta i svensk press, men jag har aldrig sett någon påpeka att det inte är första gången en tjänsteman dödas den 20 juni, när han gör sitt jobb. Riksmarskalken Axel von Fersen slogs ihjäl den 20 juni 1810 när den döde kronprinsens lik fördes in i huvudstaden. Även då var hotbrev inblandat. Händelsen har kallats värsta skamfläcken i Sveriges historia, men numera är obildningen så stor att man inget vet om Sveriges historia. Trist!

När nu Chrstian Aage i “Ersättaren” skriver om avancerat våld mot poliser, är det inget nytt i historien. Tvärt om är detta något som upprepats om och om igen. Att en polis dödas under tjänsteutövning är ett allvarligt hot mot vår demokrati. Rättvisan och polisen må ha sina fel men de måste accepteras och stå fria från angrepp och hot. Själv tycker jag att polismorden i min barndoms Malexander är en väl så svart skamfläck som någonsin Fersenska mordet.

Inga barn gjorda
Kjell Genberg är en fantastisk och klart underskattad författare. Han har producerat ett enormt antal böcker och håller alltid bra kvalitet. “Ersättare” inleder han med en brakeffekt. Ett lystet par går till sängs för att som Linné kallade det “fira biläger” och får strax hela taket och en betongklump över sig. Så blir inga barn gjorda, för att citera en farbror jag kände som barn.

En olycka på Öresund spelar också in. Ett annat olyckligt par i en hyrd segelbåt övermannas av oväder och hon försvinner i det fräsande vattnet. Mannen når land vid Lomma och larmar dansk sjöräddning. Men kvinnan återfinns inte och dödförklaras småningom.

Mer spännande händer: En långtidsdömd serievåldsman vid namn Drottmark ska flyttas från Kumlafängelset till Göteborg, närmare bestämt Skogomeanstalten på Hisingen. Nu lyckas han rymma och detta är inledningen till en otäck jakt på ett par kvinnliga polischefer av vilka den ena har en kärlekshistoria på gång med en revisor från Kramfors. Tala om mesallians!

Drottmark är ett gräsligt monster och väl värd att som sker på ett ställe benämnas “Drottmask” – men det är väl någon korrekturläsare som somnat. Själv somnar jag inte, utan har spännande timmar med denna ovanligt lyckade bok. Genberg vet det mesta om polisarbete och hans personer har med psyke än vad som brukar vara vanligt i genren.
Mask i fördärvet /MR/
Kollegan Olov Svedelid saluteras skämtsamt. Drottmark väljer en av hans böcker framför en del “kärringlitteratur” och finner den vara “riktigt spännande och otäck så till vida att polisen vann över bovarna”. Apropå annan deckarlitteratur är några poliser “ännu mer fördjävliga än Sherlock Holmes”. Wallander är ett skällsord poliserna emellan. Här är det att märka att Kjell Genberg var först med en polis med det namnet — dock stavad med enkelt V. Vallander var med i “Fnask i fördärvet” som kom redan 1974. Håller vi fast vid “Drottmask” skulle denna nya bok kunna heta “Mask i fördärvet” …

Sedan “Fnask i fördärvet” har Kjell Genberg etablerat sig som en av våra absolut bästa författare. Han är kunnig, påläst, skrivskicklig och en underhållare av rang. Jag hade svårt lägga ifrån mig “Ersättaren” som är en av hans allra bästa böcker. Enda bristen är ett ovanligt uselt omslag, vars samband med bokens handling tycks mig dunkelt.

JEAN BOLINDER

Taggar: ,