ERS MAJESTÄTS OLYCKLIGE KURT

Dec 30th, 2008 | By | Category: 2009-1, Recension

Omslag till Ers Majestäts olycklige Kurt

Av Lena Ebervall och Per E Samuelsson
Piratförlaget 2008

I förordet till boken om Kurt Haijby (1897–1965), hans eskapader i den kungliga sängkammaren, hans pedofili, sol-och-vårarmentalitet och slutligen en berättigad rätthaverisituation, berättar advokatparet Ebervall-Samuelsson att de grävt fram  fakta ”som bildat ett landskap av förräderi, maktmissbruk, förtryck och mygel” i den demokratiska staten Sverige.

Om detta är riktigt är kanske det mest skrämmande avsnittet redogörelsen för den rättegång där Haijby slutligen ställdes inför anklagelsen att ha utpressat kungahuset. Hela sceneriet påminner om nazisträttegångar inför domaren Roland Freisler – åklagaren fick tala, en stor del av bakgrunden hade hemligstämplats och i bakgrunden fanns dåvarande statsministern Tage Erlander. Vårt land har inte mycket att yvas över när det gäller rättssäkerhet och rättvisa. Senare kom ju fler ”affärer”: Informationsbyrån och till viss del Palmeutredningen.

Den vidlyftige och homosexuelle restaurangdirektören Haijby sattes i fängelse, dömd för att under 1930-talet ha förmått det svenska hovet att betala honom stora summor pengar för att han inte skulle avslöja de kärleksstunder han haft med kung Gustaf V.

ebervall och samuelsson

Haijbys levnadshistoria har i advokatparets romanform blivit en riktig bladvändare, intressant och spännande berättad och mycket underhållande. Skurken i dramat är överståthållaren Torsten Nothin, vars enda goda – och för berättelsen nödvändiga – egenskap var att han varje dag klockan två spelade kort med sin dödssjuka hustru. Han intrigerande mot den solkige småbedragaren (och före detta polisdråparen) Haijby är i övrigt rätt demoniskt skildrat.

Det finns visserligen förklarande avsnitt som bryter händelseförloppet och det går att le åt kung Gustafs märkliga östermalmidiom, men i stort sett har författarna hanterat skiljelinjen mellan verklighet och romanfantasi väl. Ju mer man läser och faller in i ”legenden” desto mer tror man på händelseförloppet. Hur märkligt det än kan te sig med tvångsintagning på sinnessjukhus i Stockholm och förpassande till Gestapos fängelser i Berlin. Några fotnoter med hänvisning till kontrollerbara källor hade varit på sin plats.
Ers majestäts olycklige Kurt är en i många stycken riktigt rivig historia, drivet skriven.

Namedroppingen, som antyder än mer snask, är intressant – inte minst för oss som minns revykungen Karl Gerhard, drottningälskaren Axel Munthe och den store Gösta Ekman den äldre.

gustaf v