Mar 17th, 2017 | By | Category: 2017-03 mars, Recension

Omslag till EremitenAv Thomas Rydahl
Eremiten, 2015
Översättning Leif Jacobsen
Bokfabriken, 2016
ISBN 9789176293027, 556 sidor

För några år sedan var dansken Thomas Rydahl på semester på Fuerteventura, en av de mindre besökta Kanarieöarna. Det är möjligt att semestern var trevlig, men den gav Rydahl idén till romanen Eremiten, som knappast kan glädja öns turistnäring. Stränder och sol finns det gott om i boken, men också mörker, korruption och känslokyla. Det är inte utan att en stugsemester i svenskt gråväder börjar kännas lockande i jämförelse.

Huvudpersonen, en nästan sjuttioårig dansk vid namn Erhard Jørgensen, är inte någon riktig eremit även om han lever ensam i ett ruckel en bit från närmaste stad. Men han kör taxi och träffar folk mest hela tiden. En del bekanta har han också på ön, som han kom till efter dunkla äktenskapsproblem under 1990-talet. Till bekantskaperna – vänner visar sig vara för mycket sagt – hör den mäktige affärsmannen Emanuel Palabras och dennes mindre framstående son Raúl. Det är kontakterna med dessa som kastar Erhard ut i en bergochdalbaneresa mellan dödshot, plötsliga karriärlyft och en poliscell. Allt för att han bestämt sig för att hitta föräldrarna till en några månader gammal pojke som hittats död i en övergiven bil på en strand.

Thomas RydahlEremiten är Rydahls debutroman och gav honom ett betydande genombrott i Danmark när den gavs ut 2014. Han fick också det nordiska priset Glasnyckeln för boken.

Uppmärksamheten är lätt att förstå. Romanen är brett upplagd med en serie ovanliga inslag, från den lite udda huvudpersonen till en funktionshindrad ung man som han dagligen kör i sin taxi och för en sorts ordlösa samtal med. Rydahl skriver bra, med känsla för både dialog och action, även om den hårdkokta stilen ofta blir lite väl kall (många ”horor”). Miljöbeskrivningarna tyder på större kännedom om Fuerteventura än vad enstaka semesterresor kan ge. Samtidigt bekräftar de på många sätt den nordiske turistens förväntan och fördomar om såväl exotism som sjaskighet i skuggan av finanskris och lokalt gangstervälde.

Så kanske är jag otacksam som väntar mig lite mer. Trots mer än 500 sidors nästan oavbruten närvaro är Erhard Jørgensen svår att greppa. Han kan uppfattas som variant av de åldrande outsiders som dyker upp i filmer och tv-serier, spelade av Clint Eastwood och andra, men blir mer åskådare och aktör än ett eget kraftcentrum i romanen. För det hade han behövt ett tydligare privat mysterium eller trauma i bakgrunden, eller ett större känslodjup bakom den slitna fasaden.

PÄR ALEXANDERSSON