ENTROPIA

Mar 1st, 2017 | By | Category: 2017-03 mars, Recension

Omslag till EntropiaAv Peter Liljenberg
The Brand Portal, 2016
ISBN 978-91-7611-726-2, 385 sidor

Entropi är en måttenhet för förutsägbarheten av innehållet i information och ett mått på att sannolikheten i ett system ska inta ett visst tillstånd. Detta är ett slags utgångspunkt för Liljenbergs bok Entropia – förlaget kallar den för ”politisk thriller” – där den ambitiösa men arbetslösa kommunikationsstudenten Lovisa Anker anlitas av landets koalitionsregering för ett uppdrag i dess nystartade PR-byrå. Avsikten är att bygga upp nytt förtroende för styret efter folkligt misstroende och uppmärksammade läckor.

Peter LiljenbergGrundbulten i historien är den desinformation som florerar på Internet (särskilt uppmärksammat i dessa dagar när USA fått en twitterpresident och Ryssland håller sig med trollfabriker) och som i somliga fall, som i boken, leder till mord.

Den som drabbas i romanen är en blivande kollega till Lovisa, en person som försökt avråda henne från att blanda sig i PR-byråns göranden och låtanden. Hon ser sin vän bli kallblodigt mördad på öppen gata i Stockholm, men i stället för att bli rädd och gömma sig bestämmer hon sig för att ta reda på vem som utförde avrättningen och ta reda på varför. Samtidigt börjar hon få insikt i de dolda paragraferna i regeringens sinistra informationsplan att vinna det kommande valet.

Det är en hyfsat spännande men aningen pratig historia som journalisten och författaren Peter Liljenberg åstadkommit. Innan han skrev denna roman har han i mer än tjugo år arbetat med internationell kommunikation och profilering. Tillsammans med forskare, myndigheter och företag har han på senare tid forskat om hur stora dataflöden kan göra städer mer intelligenta.

BROR ANDERSSON