ENTREPRENÖREN I CENTRUM Gylling – ett äventyr i tre generationer

Oct 15th, 2010 | By | Category: 2010-4, Recension

Omslag till Entreprenören i CentrumAv Börje Lundberg (red)
Premium Publishing 2010

Detta är en verklig ”Per Aspera Ad Astra”-historia om hur Centrum Radio bildades av Bertil Gylling (född 1887) och hur bolaget därefter utvecklades till att bli en världsomspännande koncern. Den är väl ihopkommen och påminner om de berättelser om ”stora män” som jag läste som ung: Thomas Alva Edison, Marconi med flera.

Likt dessa började Bertil Gylling med affärer tidigt, visserligen blygsamt men dock. Från att i Åmål ha handlat med öletiketter föreställande tomtar måste han som 13-åring, vid faderns död 1901, bli familjeförsörjare, något som inte var så lätt eftersom han drabbades av lungsot (tuberkulos) lite senare. Förskott på ett arv gjorde att han kunde behandlas på ett sanatorium. Livet blev fattigt men han fick i alla fall studera handel och teknik. Han blev kroppsarbetare men som ett av fler extraknäck blev han agent för en postorderfirma. Bertil lyckades låna pengar av en medpatient på sanatoriet, lät trycka och sälja vykort och köpte dessutom ett konkurslager. Hans mor hjälpte honom att paketera förskärare, rakknivar och matbestick som såldes via postorder. Gylling skaffade nya agenturer, hamnade i Stockholm och bildade 1912 Firma Gylling & Company – där Company var hans mor.

När Bertil Gylling började tillverka och sälja radioapparater var hans lycka mer eller mindre gjord. Han hade sinne för PR och såg till att hans apparater ”med den underbaka tonen” hamnade hos dåtidens kungligheter, kejsare, diktatorer och kändisar som i sin tur hamnade i Gyllings annonser.

Sonen Bertil Junior tog så småningom över företaget som under hans ledning blev världsledande på snabbtelefoner. Han insåg att televisionen skulle bli en stor artikel och slog sig ihop med Sony, något som både blev en stor framgång men också en besvikelse. Han lanserade Sony Walkman som till japanernas ilska döptes till Freestyle i Sverige. Japanerna visade sig bli hårdföra kompanjoner som tvingade bort svenskarna, men då hade Gylling redan hittat ett nytt TV-märke att marknadsföra, det sydkoreanska Samsung.

Företaget hoppade på allt möjligt: båtar, bilbatterier, film och kassettillverkning.

Berättelsen om allt detta är en intressant djupdykning i hur människor som vågar ta risker också kan vinna mycket. Börje Lundberg är en ypperlig skribent med sinne för proportioner. Han sätter familjens affärsverksamhet i sitt historiska sammanhang och tillfredsställer nostalgikerna med hjälp av ett utomordentligt bildmaterial. Det här är förstås en PR-historia, men den är skriven så att man inte hela tiden blir påmind om detta. Färgbilderna på företagets olika produkter väcker minnen – ”en sån där hade jag ju, och en sån fanns hemma hos faster”.

Och boken är snygg, ja, rent av vacker.

KJELL E. GENBERG

Börje Lundberg och Björn Borg

Börje Lundberg och Björn Borg

Taggar: , , , , ,

  Relaterade poster:
Fatal error: Call to undefined function wp_related_posts() in /home/dastnu/public_html/wp-content/themes/branfordmagazine/single.php on line 22