Apr 28th, 2009 | By | Category: 2009-2, Recension

Omslag till Engleby

Av Sebastian Faulks
Engleby 2007
Översatt av Ylva Spångberg
Forum 2009

I fjol kom Sebastian Faulks med romanen I djävulens tjänst som handlade om den inte helt obekanta 007:an James Bond. Men han var inte okänd innan dess heller. Det internationella genombrottet kom med romanen Fågelsång (på svenska 1999) och den senast översatta boken var En människas spår som handlade om psykiatrins födelse som vetenskap. Man kan spåra en viss bredd i hans författarskap.

Mer av psykologi än psykiatri finner man i Engleby, som handlar om mannen med detta namn som lever ett liv i självbedrägeri och samhällskritik i Cambridge i början av 70-talet. Mike Engleby fattar tycke för den i hans tyckte fullkomliga studenten Jennifer som bli den enda som inte utsätts för hans vassa tunga. När hon plötsligt försvinner blir Mike givetvis den misstänkte på sannolika skäl.

Sebastian Faulks

Sebastian Faulks har lyckats väl med att beskriva den nu 52-årige Mike Englebys liv från barndomen på 1960-talet fram till året 2006. Personen blir intressant om än inte direkt älskvärd. Han har tillbringat större delen av sitt liv som ensamvarg, har undvikit kontrakt med andra människor. De får för det mesta skulden för sånt som gått snett.

Knepet att beskriva Engleby på detta sätt gör det lite svårt för en läsare som skapar sin relation med huvudpersonen genom att avlyssna en sådans sätt att förhålla sig till andra. I stället flödar det över att Englebys detaljerade syn – nedskriven i dagboken – på allt omkring honom. Han ser till att dagens schema så att ingen får insyn i hans privatliv – vilket visar sig bestå av supande, pillerknaprande och knarklangning.

Det är en bok man måste läsa noga, kolla alla nyanser för att hänga med. Det är jobbigt men faktiskt värt besväret. Gör man det går det lättare att förstå upplösningen – trots att det flaxar lite lösa trådar här och var.

Att det är en ovanligt roman har ni nog räknat ut vid det här laget.