ENGELBRECHIDIVISIONEN

Mar 6th, 2010 | By | Category: 2006-4, Recension

Av Lars Fredrikson
fredriksons Förlag 2006

Ett godståg lastat med tyska krigsflygplan och andra vapen försvann i Sverige den 8 augusti 1944 och har sedan dess inte återfunnits. Försvinnandet låter som en bedrift värdig magikerparet Penn & Teller eller andra av deras namnkunniga kolleger i trolleribranschen. Om någon känner igen mysteriet beror det på att romanen är en omarbetning av Fredriksons bok Engelbrecht på spåret, som gavs utav Rabén & Sjögren 1987.

Det är ett slags spionroman som utspelas hösten 1984. Bokens jag har av en mystisk tysk Luftwaffe-officer blivit ombedd att luska i den märkliga historia som inträffade 40 år tidigare i Skaraborgs län. Naturligtvis gör han det och naturligtvis händer det saker som gör att han känner sig hotad. Men i bästa James Bond-anda envisas han med att fortsätta fram till den slutliga – och faktiskt plausibla – upplösningen.

Boken är skriven med gott humör och är en av de bästa som kommit ur Lars Fredriksons penna. Han är väl inläst på Andra världskriget där Gröfaz (Grösster Feldherr aller Zeiten, som Hitler tyckte om att bli kallad) delade ut knasiga order till höger och vänster, inte minst efter slaget om Stalingrad. Med i historien finns också en hotfull organisation bestående av sentida nazister, men Fredrikson är klok nog att inte försöka göra nutidspolitik av den saken. Boken har ett sympatisk driv framåt som gör att man har svårt att lägga den åt sidan innan den är utläst. Språket är enkelt utan att hemfalla till något som liknar en veckotidningstext.

KARL HJELM