Mar 25th, 2012 | By | Category: 2012-03 mars, Recension

Vingt mille lieues sous les mers 1870 (på svenska första gången 1891)
Översatt av Roland Adlerberth
Förord av Lena Andersson
Illustrationer av De Nouville
Norstedts 2012
ISBN 978-91-1-304177-3, 383 sid

Denna bok fanns förstås i skolbiblioteket när jag på 1940-talet gick i småskolan i byn Hälsingtuna en halvmil norr om Hudiksvall. Jag läste den och blev som så många andra fascinerad och ville läsa mer av denne spännande författare. Det fanns ett par uppföljare – Kapten Grants barn och Den hemlighetsfulla ön – som jag hittade på det stora biblioteket inne i Hudik. Jules Verne (1828–1905) tog till sig av tidens Jules Vernetekniska landvinningar och skrev science fiction innan begreppet ens var uppfunnet och han fick mig att bli, åtminstone tillfälligt, väldigt intresserad av den sortens litteratur. Hans visioner visade sig bygga på solid grund. Flera av dem har blivit verklighet efter hans död.

Nu har Norstedts gett ut boken igen, i översättning av Roland Adlerberth, något som är välkommet eftersom den version jag läste var försvenskad ganska tidigt under förra århundradet.

De flesta i min generation känner till den äventyrliga intrigen i En världsomsegling under havet, inte minst för att den filmats åtskilliga gånger, men dagens läsare kan behöva en uppdatering.

Ett underligt undervattensskär visar sig vara farligt för sjöfarten inte minst för att det inte är stationärt utan flyttar sig från plats till plats med väldig fart. Somliga tror att det kan vara en val och professor Pierre Aronnax, som författat en bok om världshaven och dess djup, anlitas av en tidning för att utreda saken och kanske finna ett sätt att eliminera detta hot mot fartygstrafiken,

Professorn, hans tjänare Conseil och harpuneraren Ned Land stöter på ”valen” med skeppet Abraham Lincoln, slungas överbord och hamnar på föremålet som visar sig vara en ubåt. De tas ombord på ubåten, som visar sig heta Nautilus och har en ramm som är byggd vid Motala Verkstad i Sverige. Skeppare ombord är den mystiske kapten Nemo som verkar hata mänskligheten. Under resan hamnar de vid det sjunkna Atlantis, utsätts för väldiga faror, bland annat från jättebläckfiskar och kommer dessutom till Sydpolen som hittills aldrig några andra människor besökt.

Det är i sanning en spännande historia där kapten Nemo är en undanglidande figur boken igenom. Man får dock veta hans biografi om man letar upp berättelsen om Den hemlighetsfulla ön. Det blir kanske nästa klassiker från Norstedts.