Nov 19th, 2008 | By | Category: 2008-5, Recension

Omslag till En värld utan slut

Av Ken Follett
A World Without End 2007
Översättning Kjell Waltman
Albert Bonniers Förlag 2008

En medeltida stad, Kingsbridge, ett kloster och en flod. En skog utanför fylld med mörka hemligheter. Scenen är som ur ett dataspel,  ett  avancerat rollspel förlagd i ”mörka” medeltiden. Historien som startar 1337 har några ungdomar i huvudrollen.  Det är precis som i ett rollspel, du kan välja din favoritgestalt som ska utvecklas genom hela spelet/handlingen. En tjuv, en riddare, en hantverkare, en läkare, en präst – vem vill du bli när du blir stor? Vem kan du bli, när könsrollerna är fasta och hierarkier är förbestämda. Är det Kärleksängen eller Galgbacken som blir din alter egos slutstation?

Runt våra hjältar finns det ett myller av människor: godsherrar, präster, soldater, köpman, bryggare, bagare, värdshusvärdar och skökor. I bakgrunden finns ett hov med fjortonåriga Edvard III på tronen. England sjuder av ryktesspridning kring Edvards II bortgång.  England befinner sig i brytningstid där den unga konungen, adeln, präster och borgare slåss om inflytande och inkomster. Dessa dramatiska händelser ligger till grund för en ny och omfattande bok av Ken Follett.

Ken Follett

Ken Follett är en driven berättare med öga för detaljer och djupa kunskaper i Engelsk historia och engelskt rättsväsende.  Men först och främst kallas Follett thrillermästare (DN): ”Ingen rör JK Rowling, men Ken Follett är på väg mot andraplatsen som Storbritanniens rikaste författare. Thrillermästaren får 320 miljoner kronor för sin kommande trilogi, The Century.”

Wikipedia definierar mr Follett som en författare som skriver thrillers och historiska romaner.  Dags för ändring, här är ett förslag till texten som skulle passa 2012: ”Lord Follett blev adlad av drottningen för sina historiska böcker,  få av oss vet att att han började sin bana som thrillerförfattare” Men vi vet!

Lite kuriosa ur boken: En abbedissa vid Kingsbridgeklostret fäller en kommentar om Edvard IIs homosexualitet. ”Det är möjligt att de fredlösa hänger sig åt sådana vanor ute i skogen, men en man med kungligt blod i ådrorna skulle aldrig sjunka så djupt!” Mycket riktigt hamnar pojken som blir den osympatiske pilska riddaren just hos ”merry men” som straff för sina missdåd. Då kommer jag snarast att tänka på Mel Brooks och ”Karlar i trikåer” och inte på Umberto Ecco, som är medeltidens mästare.

Efter jag har plöjt genom den gigantiska volymen undrar jag stillsamt vilken som är målgruppen?  Mycket historia samt allmänbildning, lite sex och intelligenta intriger – en skicklig skildring av levnadsöden på 1300-talet är viktiga ingredienser i boken och gör den till en lämplig lektyr för en tonåring. Dock en omfattning på 1205 sidor skrämmer bort vilken ungdom som helst på flykten till datorn. Boken kanske lämpar sig för medeltidsromantiker som gillar rollspel i bokform eller som vill ha passande bok under Gotlands medeltidsvecka. Vi andra minns Follett som thrillermästare!

ANDRÉ LOUTCHKO

Taggar: ,