EN TAVLA FÖR MYCKET

Feb 16th, 2010 | By | Category: 2010-1, Recension

Omslag till En tavla för mycketAv Marianne Davy och Marianne Arvidsson
Utgiven med hjälp av Vulkan.se 2009.

När gamla Hilda faller ner för trapporna och dör kommer brorsdottern Jane Browall till Måsviksnäs för att ta hand om hennes kvarlåtenskap, däribland katten Pusjkin. En dag får hon besök av en upprörd, för henne okänd, kvinna som påstår att hon hittat en skjuten man på stranden. Efter viss tvekan följer Jane med kvinnan, men när de kommer till platsen där han påträffades är det tomt. Är det en överspänd kvinnas fantasi som spelat henne ett spratt eller har den döde mannen fått hjälp att förflytta sig?

Den frågan ställer sig polisen Roland och aspiranten Emelie medan Jane får en annan fråga att fundera på: varför hade faster Hilda en oljemålning gömd i en stor kakburk? Och varför finns samma tavla på väggen i Säteriet?

Marianne Davys och Marianne Arvidssons ”En tavla för mycket” är en trivsam, lite gammaldags pusseldeckare i brittisk stil som utspelar sig i det fiktiva Måsviksnäs, någonstans i södra Skåne, under några veckor i december och januari. Till skillnad från många nutida deckare är det här inte en studie i grovt våld med detaljerade blodiga beskrivningar av bestialiska mord, och såväl seriemördare som pedofiler är vi lyckligen förskonade från.

Visst finns det små skönhetsfläckar i romanen, och kanske hade den mått bra av att gå ett varv till med en erfaren redaktör, men med tanke på att boken är utgiven utan redaktörshjälp (på sajten Vulkan.se) tycker jag att författarduon har lyckats väl. Jag trivs gott i sällskap med människorna i boken, och jag tycker faktiskt att de blir till människor och inte enbart platta papperskonstruktioner.

Dessutom är miljön tilltalande och det är inte utan att jag önskar mig fler deckare med handlingen förlagd till Måsviksnäs med omnejd.

ANNIKA BENGTSSON

Taggar: ,