EN SKYMT AV PARADISET

Feb 14th, 2016 | By | Category: 2016-02 feb, Recension

Omslag till En skymt av paradisetAv Björn Lundén
Lindelöws, 2014
ISBN 978-91-85379-98-9, 308 sidor

Nyblivne kyrkoherden Martin Luthersen i Näversjö församling, som ligger i Härjedalen nära gränsen till Hälsingland, kommer till en kyrka där tornet lutar betänkligt och hotar antingen att rasa eller försvinna eftersom stiftet vill slå ihop församlingen med närbelägna Grundstavik och riva hela byggnaden.

Det är inledningen till en smått hejdlös berättelse med en intrig som för tankarna till den finske författaren Arto Paasilinnas flödande fantasi, burleskeri och en väl dold underton av allvar.

Björn LundénKyrkoherden vill ha sitt jobb och kyrkan kvar och i samråd med väl tecknade nära medarbetare utvecklas en plan. Den världsberömde och stenrike konstnären Sigurd Storgårdz har nämligen flyttat hem tillsammans med sin vackra sydamerikanska hustru Laura Camargo och om han smeks tillräckligt medhårs borde man få ett bidrag därifrån. Men Sigurd har inte lust att hosta upp de miljoner som behövs, i stället donerar han en altartavla av ett slag som ingen någonsin sett i en religiös lokal tidigare. Skabrös skulle nog somliga kalla den.

Lundén, som är känd för att ha författat till en rad böcker om skattefrågor, ekonomi och juridik, kom nyligen också ut med en bok där handlingen är förlagd till Afrika (http://www.dast.nu/recension/fader-saknad), där han driver projekt. Men här är inriktningen helt annorlunda. Celibatkravet finns inte för svenska präster och Martin är i sina bästa år så emellanåt ångar berättelsen av undertryckt erotik. Men den stackars prästen – eller möjligen författaren – gör inte mycket åt saken.

Skojigast är nog beskrivningen av konstnären Sigurd Storgårdz – enligt författaren kalkerad på Hälsingeförfattaren Anderz Harning som när han nu presenteras som konstnär också fått drag av Bengt Lindströms rikliga färg- och penselföring. Han har fått sin bostad i Mellangården som i sin latinska form perineum (den erogena zon som ligger mellan anus och könsorganet) var en av Harnings ständiga samtalsämnen. Se Harnings novell Äkta Kerala i boken Lustans labyrinter.

Donationen visar sig vara ett lyckokast. En falsk auktion som ska fastställa tavlans värde orsakar kaos i bygden och här låter författaren fantasin flöda rent obehärskat. Det är kul, osannolikt och smått spännande med internationellt helikopterkaos och civila och militära konflikter. Men Näversjö är satt på kartan, turistinvasion väntas. Det enda lilla problemet är att altartavlan med dess sexuella motiv blir stulen – men inte av den som tänker stjäla den. Han kommer för sent.

Lundén har tyvärr tagit till sig lite av Paasilinnas olater också. I boken finns longörer i form av konversationer som varken gör till eller ifrån för handlingen och mest förklarar det vi redan visste – att huvudpersonen Martin är en obotlig träbock när det gäller kvinnor. Men i stort sett är det en bok värd att läsa för sina makalösa infalls skull.