Mar 22nd, 2015 | By | Category: 2015-03 mars, Recension

Omslag till En shopaholic i HollywoodAv Sophie Kinsella [pseud för Madeleine Sophie Wickham]
Shopaholic to the Stars, 2014
Översatt av Annika Sundberg
Massolit, 2015
ISBN 978-91-87783-39-5, 479 sidor

Den brittiska författaren Madeleine Sophie Wickham (född 1969 i London) gjorde storslagen karriär inom chic lit-genren när hon under pseudonymen Sophie Kinsella började skriva serien Shopaholic om finansjournalisten Becky Bloomwood  som är galen i att handla och inte klarar av att sköta sin egen ekonomi. Wickham var frilansjournalist innan hon började som författare. Redan den första boken – En shopaholics bekännelser – blev en stor framgång. Den utspelas i London, men när den filmades (filmen fick svensk premiär 2009) hade handlingen förflyttats till New York. Becky spelades av Isla Fisher och hennes stora kärlek Luke Brandon av Hugh Dancy.

Sophie KinsellaNär den sjätte boken – En mini-shopaholic i mammas fotspår – nådde de svenska bokhandelsdiskarna 2011 hade Wickham/Kinsella antytt att hon tänkte lägga av med shopaholic-serien, vilket orsakade fasa bland fansen, i synnerhet de amerikanska läsarna. Till deras båtnad ändrade sig författaren och därför finns nu den sjunde boken En shopaholic i Holywood ute och Becky Brandon född Bloomwood är tillbaka i gammal god spenderform.

Det är en något märklig huvudperson som rumsterar om i serien. Becky har problem både med sin shoppingmani och med sitt logiska tänkande. Tursamt nog har hon en överseende make i Luke medan däremot bästa väninnan Suze ofta dras in i huvudpersonen vilda planer och sällan lyckas med sina resonabla turneringar av situationen.

Här har gänget förflyttats till Los Angeles där Luke i tre månader fått arbete som PR-man för en skådespelerska på modet. Det blir naturligtvis förvecklingar i umgänget med Hollywoods jet set och för dessa svarar ofta Brandons dotter Minnie, en ung dam i trotsåldern. Där dyker också Beckys ärkerival, Alicia Billington med de långa, smäckra benen upp och karusellen är snart igång.

Humorn i böckerna är inte alltid så subtil, tydligen anpassad till amerikanskt tänkesätt och till dess komplex gentemot sina gamla kolonialherrar från England. Men det går undan hela tiden, till och med i Beckys inre monologer.

Men det är inte enbart trams, tjafs och överdriven shopping. Mitt i alltsammans kan Becky börja fundera på kommande klimatkatastrofer. Detta är kanske den engelska biten i ett annars mycket amerikanskt koncept. Den bortskämda Becky från första boken 2001 har faktiskt förvandlats (inte så mycket när det gäller köphysterin dock) till en någorlunda vuxen, kanske till och med lätt fascinerande kvinna.

ELISABETH CARLSSON