EN SAX I HJÄRTAT

Apr 4th, 2017 | By | Category: 2017-04 apr, Recension

Omslag till En sax i hjärtatAv Marie Bengts
Albert Bonniers Förlag, 2017
ISBN 978-91-0-016873-5, 479 sidor

Marie Bengt har åstadkommit en lättsam och smårolig roman i samma andra som de böcker de engelska deckardrottningarna skrev under de så kallade gyllene åren. Handlingen tilldrar sig i ett typiskt (om det fanns sådana) litet samhälle år 1957.  Platsen har fått namnet Eneby och ligger i Småland dit sömmerskan Hannah Lönn från Stockholm har åkt i sin gräddvita Volkswagen för att sköta om faster Lilly som stukat foten.

I en deckare ska det förekomma ett mord och här hittas en av deltagarna i ortens syjunta med en sax i hjärtat. Hannah börjar söka sig fram till vem mördaren kan vara och får i sin strävan assistans av den stilige kriminalare som det verkar som om hon ska få ihop det med i en kommande bok. Ytterligare hjälp kommer från faster Lilly som känner sin omgivning. Det finns en del som tyder på att det ska bli en fortsättning. Och varför inte, författaren skriver charmigt enkelt och tidsbilderna (mat, kläder, prylar och det skämtsamt (?) arkaiserande språk som här och var dyker upp) är väl placerade och Hannah är lagom självständig för att passa i decenniet.

Vi är i Småland, som sagt, och lite av figurerna från de otaliga Ragnar Frisk-filmer som utspelade sig i Knohult kan man hitta även här: syföreningstanterna döljer goda hjärtan bakom ett barskt yttre, smeden som inte bara hamrar på järn utan också gärna tar ett och den i slutet av 50-talet något malplacerade luffaren som är en lantlig Casanova. Provinsens misstänksamhet mot folk från storstaden finns naturligtvis med. Allt detta beskrivs med lätt hand och morden långt ifrån beskrivna som i amerikanska thrillers. Men det finns också en mörkare botten som gör romanen intressant. Allt i byn, där lilla katekesen fortfarande står i många bokhyllor, är inte som det ser ut på den ljusa ytan och då och då kommer en ny infallsvinken som gör att man vill fortsätta att vända blad.

Marie Bengts har journalistisk bakgrund så man behöver inte undra över varför hennes språk flyter på utan snags. Dessutom kan hon skriva dialoger som är begripliga trots att de i vissa fall innehåller dialektord som ingen hört på länge.

BARBRO LINDBORG

Marie Bengts

Marie Bengts. Foto Sofia Runarsdotter