EN SÄCK FULL AV GUD

Dec 15th, 2009 | By | Category: 2009-5, Recension

Omslag till En säck full av gud

Av Paola Gemma Francesca Russo
Bokförlaget Mormor 2009

En debutant som inte räds att ta sig an ett stort ämne. Författaren har hämtat stoff till romanen från sin italienske fars familj. Boken utspelas utanför Rom år 1943, då striderna mellan de allierade och tyskarna pågår om värst.

Familjen som är centrum för handlingen har representanter från olika grupper: fascister och partisaner, rojalister och anarkister. Inom familjen respekterar de varandra och de kan umgås utan alltför våldsamma gräl. Lyckligtvis inleds boken med ett personregister så att läsaren snabbt kan påminna sig vem en aktuell person är, var han befinner sig i familjeträdet.

Romanen saknar en tydlig huvudperson, vilket gör att den blir splittrad. I stället får vi följa flera olika personers öden. Ja, boken är så full av material att släktkrönikan borde räcka till flera böcker. Det tycks mig ibland som om författaren har mer att berätta, men tvingas begränsa sig för att boken inte ska bli alltför omfattande. Den är på 440 sidor!

På baksidan talas om  “Språket som redskap…”, vilket gjorde mig orolig. Dock kunde jag snart konstatera att läsaren inte utsätts för några språkliga experiment. Men ett litet irritationsmoment är att författaren ofta skriver “de” när hon borde använt “dem”.  Detta har jag på sistone sett i andra texter av yngre skribenter, senast i dagens Expressen. En trend?

Bokens främsta förtjänst är personerna. Många framställs levande på ett humoristiskt sätt. På lämpliga ställen hålls läsaren informerad om vad som händer i  den stora världen, hur långt tyskarna tvingats retirera och hur striderna drabbar italienarna.

BENGT HEURLIN

Taggar: , , , , , ,