EN RASANDE ELD

Apr 29th, 2013 | By | Category: 2013-04 apr, Recension

Omslag till En rasande eldAv Andreas Norman
Albert Bonniers förlag 2013
ISBN 978-91-0-013217-0, inb, 487 sid

Andreas Norman debuterade 1996 som poet. 2005 skrev han en bok om hur man implementerar lag och säkerhet i Bosnien-Hercegovina. Bonniers gav ut lyriksamlingen, Försvarshögskolan fackboken. Nu åter Bonniers med en bok som på ett sätt förenar de båda tidigare: ett rikt och levande språk (lärdomar från poesin antar jag) och som ämne säkerhetsfrågor och terrorismhot.

En annan erfarenhet finns också med: han har arbetat på UD, på säkerhetspolitiska enhetens terroristbekämpningsgrupp. Eftersom det är slutna delar av statsförvaltningen är det svårt att avgöra hur exakt beskrivningen är, för bokens ena huvudperson, Carina Dymek, är ung jurist och diplomat på just säkerhetspolitiska avdelningen. Interiören känns verklig, ja hela berättelsen känns obehagligt verklig.

Carina har varit på ordinarie möte i Bryssel när en annan EU-tjänsteman kommer till henne och säger att hon är en god människa och därför vill han lämna detta till henne att göra det bästa av. Hon får en liten USB-sticka, och när hon sedan kollar innehållet är det ett topphemligt dokument om en planerad EU-myndighet som ska motverka terrorism. Men helst utan att politikerna får reda på det.

Hon, en lojal medarbetare, skickar dokumentet till justitiedepartementet, men också till sin pojkvän, jurist på justitie. Nöjd med att ha gjort rätt går hon till jobbet, kallas till chefen men istället för det förväntade karriärsteget blir hon avstängd och misstänkt för samröre med terrorister. ingen tror på hennes berättelse.

Så kommer andra huvudpersonen in, säkerhetspolisen Bente Jensen, chef för den hemliga enheten i Bryssel, som får i uppdrag att hålla koll på Carina. Svenska och brittiska säkerhetstjänster och poliser dras in för att arbeta mot den förmodade attacken mot ett toppmöte i Bryssel.

Naturligtvis är inget som det synes vara.

Det är en njutning att läsa (men det känns inte som om man ska ha tid att njuta av språket när berättelsen drar ihop sig). Det gå ganska långsamt i början, med många detaljer från UD (får Andreas komma tillbaka dit efter att ha avslöjat så mycket?), men det blir allt mer spännande och man vill säga till Carina att vara försiktig. Det är hon mestadels inte.

Jag har gillat thrillers med ordentliga förklaringar till hur en terrorist, agent eller polis faktiskt beter sig, så att man kan följa varje steg. Här finns allt med.

Och i botten finns ett allvar, en svår avvägning mellan övervakning och integritet.

LEIF-RUNE STRANDELL