Oct 8th, 2017 | By | Category: 2017-10 okt, Recension

Omslag till En peruansk affärAv Mario Vargas Llosa
Cinco esquinas, 2016
Översatt av Peter Landelius
Norstedts, 2017
ISBN 978-91-1-307527-3, 306 sidor

Nobelpristagaren Mario Vargas Llosa har ofta skrivit om de kriser som drabbat hans hemland Peru men också om hur diktaturens kreatur uppfört sig i andra latinamerikanska länder. En av hans starkaste romaner är Bockfesten (La fiesta del chivo) som kom på svenska 2002 och skildrar Dominikanska republikens diktator Rafael Trujillos tid. I En peruansk affär är han tillbaka i Lima. Tiden är 1990-tal få landet styrdes av ”kinesen” Alberto Fujimori (som dock var av japanskt ursprung) och då den maoistkommunistiska gerillan Sendero Luminoso (Lysande stigen), ledd av den nu fängslade professorn Abimael Guzmán Reynoso,  och Tupac Amarogerillan härjade.

Mario Vargas LlosaMan kan förstå att Llosa inte har särskilt varma känslor för epoken Fujomori, i synnerhet som han själv ställde upp som presidentkandidat men förlorade mot honom. Detta berodde mycket på att Fujomoris säkerhetschef Vladimiro Montesinos styrde de peruanska medierna med hjälp av både morötter och piskor.

Boken beskriver en tid när gerillan försörjde sig på att kidnappa rika människor. Dessa bodde ofta i stadsdelen Cinco esquinas (fem hörn) i huvudstaden Lima och detta är också bokens originaltitel. För att skildra allt detta använder sig Vargas Llosa denna gång av en berättarteknik som vi känner igen från TV-serier som Dallas och Dynastin och han fortsätter dessutom med den erotiska lek vi minns från hans romaner som Den stygga flickans rackartyg och den tidigare Tant Julia och författaren.

Företagsledaren Enrique Cardenas får besök av chefredaktören för skvallertidningen Destapes som säger sig ha komprometterande bilder från ett sexparty med prostituerade och nu ställer villkor. Den som håller i trådarna ett sexparty med några prostituerade på ett hotellrum bakom honom finns Doktorn, en man tydligt kalkerad på Fujimoris säkerhetschef.
Men det finns också motkrafter. Vargas Llosas roman är något av en hyllning till den fria pressen. Det är spännande, emellanåt gripande och lite upphetsande när författaren beskriver hur ett par lyxhustrur inleder ett förhållande. Som alltid i romaner som skrivs av latinamerikaner är persongalleriet stort och ofta fascinerande.

Hur gick det då för de verkliga huvudfigurerna? I början lyckades Fujimori väl. Han mer eller mindre besegrade gerillorna, minskade kokaintillverkningen och genomförde ekonomiska reformer. Men hans regim blev alltmer korrumperad och lyckades hålla sig kvar vid makten med hjälp av ett omfattande mutsystem. Efter en ekonomisk skandal som bland annat avslöjade Vladimiro Montesinos (som dömdes till 25 års fängelse) flydde Fujimori år 2000 till Japan och skickade ett fax till Peru där han meddelade sin avgång. Märkligt nog återvände han till Sydamerika för att åter ställa upp i presidentvalet, men när han landade i Chile 2005 greps han, utvisades till Peru där han 2009 dömdes till 25 års fängelse.

Mario Vargas Llosa föddes 1936 i Arequipa i södra Peru, växte upp i Cochabamba, Bolivia och i Piura, Peru. Han blev kadett vid Perus militära akademi Leoncio Prado , beskriven i debutromanen Staden och hundarna . Sedan dess har han skrivit många intressanta, oftast politiskt grundade, romaner. . 2010 tilldelades han Nobelpriset i litteratur. Han är numera bosatt i Spanien.

Taggar: , , , , , ,