EN PERFEKT STORM

Oct 15th, 2019 | By | Category: 2019-10 okt, Recension

Omslag till En perfekt stormAv Buthler & Grimwalker
Bokfabriken, 2019
ISBN 9789178352265, inbunden, 352 sidor

Här kommer ännu ett författarpar. Vad är det som gör att just Sverige har så många sådana. Dess båda herrar är rutinerade. Leffe Grimwalker skriver mest ljudböcker och Dan Buthler känner alla igen som ena halvan av författarparet Buthler/Öhrlund som skrev de storsäljande böckerna om psykopaten Silfverbielke.

Nu påbörjar de en serie om Alex Storm. Han är en slacker och ganska opålitlig. Men han har sin Jessica och de väntar och får barn. Trillingar. Alex har ett gott hjärta och vill väl, men han hamnar ständigt i dilemman där han tvingas att göra val. Man kan lugnt säga att han utan undantag alltid väljer fel. Han gör så många tokigheter att han absolut borde buras in. På något mystiskt sätt smiter han ändå undan – både från polisen och andra kriminella som jag honom. Alex Storm är en ofrivillig överlevare.

Han och hans firma ligger illa till, Alex har stora skatteskulder. Han försöker sig på att vinna på pokerspel, men vinner pengar från fel person. Undre världen börjar jaga honom och han tvingas välja fel vägar gång efter annan.

Det är full fart framåt hela tiden. Action i kubik. Den humor som finns gör att den tämligen osannolika intrigen och de lika osannolika karaktärerna ändå kan accepteras. Det blir en skröna som är roande.

Det går också att bortse från att varken karaktärer eller miljöer är speciellt djupt gestaltade. Om man läser boken som ren och skär underhållning har den en funktion att fylla. Hur Alex Storm ska lyckas trixa sig ur de situationer han själv har skapat återstår att se i kommande böcker.

NISSE SCHERMAN

Dan Buthler är en dansk författare och ena halvan av författarduon bakom storsäljande thrillerserien Silfverbielke. Han debuterade år 2007 med spänningsromanen mord.net, skriven tillsammans med Dag Öhrlund. De har skrivit många böcker tillsammans om kommissarien Jacob Colt och om psykopaten Christopher Silfverbielke. Leffe Grimwalker bor i Skåne och debuterade 2015 med Havrefarsan. Buthler och Grimwalker har tillsammans skrivit En perfekt storm.

Huvudpersonen Alex Storm har allt han kan önska sig, en vacker fru, trillingar på väg och firman går bra. Efter ett liv som outsider och en jobbig uppväxt, har allting fallit på plats. Men orosmolnen börjar hopa sig: Skatteverket jagar honom och en pokermatch som gått överstyr hotar att ruinera honom. Om han inte kan betala kommer firman gå i konkurs och han kommer förlora precis allt. Desperationen tvingar honom att välja en kriminell bana och att anpassa sig till en hård värld med både hemligheter och grymheter.

Buthler och Grimwalker har skrivit en bok med rikligt innehåll, spännande scenario och ett högt tempo hela tiden. Man känner igen en hel del av skrivsättet från Buthlers tidigare böcker om Silfverbielke: korta kapitel, ofta övertydliga cliffhangers, och ironiska kommentarer. Boken har bra flyt och hög spänningsnivå. Författarna saknar verkligen inte fantasi när det gäller att skapa en intrig! Boken innehåller en hel del våld, men som känns relevant mot bakgrund av det som händer. Läsaren får följa Alex och hans familjs liv och leverne och minst sagt osannolika bakgrund. Boken är spännande och fängslande. Den slutar på ett sätt som gör att man kan förvänta sig fler böcker om Alex.

Buthler & Grimwalker

Buthler & Grimwalker. Foto Martin Magntorn