Feb 6th, 2020 | By | Category: 2020-02 feb, Recension

Omslag till En oskyldig kvinnaAv Amy Lloyd
The innocent wife, 20
Översättning Mia Gahne
Lind & Co, 2019
ISBN 978-91-7779-837-8, inbunden 352 sidor

En oskyldig kvinna är den brittiska författaren Amy Lloyds debutroman. Amy Lloyd bor i Wales och har genomgått en skrivarutbildning vid universitetet i Cardiff.

Romanen handlar om den trettioettåriga Samantha, som är missnöjd med det mesta i tillvaron. Hennes sambo har lämnat henne, hon vantrivs med sitt arbete som lärare och har en dålig relation med sin familj. En kväll ser Samantha ett dokumentärprogram på teve om Dennis Danson, som sedan 20 år sitter i fängelse, dömd till döden mot sitt nekande för ett brutalt mord på en 11-årig flicka i Red River County i Florida. Samantha blir som besatt av Dennis och ansluter sig till den rörelse som arbetar för att han ska få resning och bli rentvådd från sin dom. Hon skriver till Dennis och en intensiv brevromans bestämmer hon sig för att resa till USA och hälsa på honom i fängelset.

Redan här är läsaren ängslig inför den impulsiva Samanthas besatthet i den dödsdömde fången, och ännu kusligare blir det när hon landar i Florida. Ändå inträffar det flera oväntade positiva händelser: Samantha och Dennis gifter sig i fängelset. En kort tid därefter erkänner en annan man att det är han som dödat den lilla flickan som Dennis dömts för att ha mördat. Dennis släpps fri, och nu kan han och Samantha börja sitt nya liv tillsammans.

Paret återvänder till det lantliga samhället Red River, och flyttar in i Dennis föräldrahem. Men på hemorten möts Dennis med misstroende och avsky av byborna. Samantha tycker att hennes nyblivne make visar nya och skrämmande drag nu när han är hemma i sin barndomsmiljö, och det går upp för henne att hon gift sig med en man som hon inte vet någonting alls om.

Det är svårt att tänka sig att det är en debutant som skrivit den här romanen, där man som läsare sugs in i den välkomponerade berättelsen från första sidan. Amy Lloyd bygger skickligt upp en krypande skräckkänsla allt eftersom i boken, fastän det egentligen inte händer så mycket otäckt förrän i slutet av romanen. Särskilt bidrar den detaljerade och suggestiva miljöskildringen till detta. Trots att min egen erfarenhet av Florida inskränker sig till en övernattning på Miami Airport kan jag i romanen direkt känna den klaustrofobiska instängdheten i besöksrummet på Altoona prison, och förnimma den fuktiga hettan i Dennis förfallna barndomshus i Red River County.

Kort sagt: Amy Lloyd har med sin debut åstadkommit en välskriven och tät thriller, som innehåller både spännande miljöer och en rad oväntade vändningar i handlingen. Jag ser fram emot att få läsa hennes andra roman, som nu kommit i Storbritannien.

LENA LUNDGREN

Amy LLoyd

Amy LLoyd. Foto Laura Lewis